lördag, december 23, 2006

Myrrha sjuk

I natt vaknade jag av att Myrrha kräktes i sängen (eller rättare sagt vaknade jag av att Jonas väckte mig och talade om att Myrrha hade kräkts i sängen). Mysigt!

Hon kräktes ett par gånger till på morgonen så hon fick ingen mat. När vi hade ätit frukost tog vi en promenad till Huddinge. När vi hade gått ungefär en halv kilometer la sig Myrrha ner och ville inte så gärna komma när jag ropade på henne. Sedan kräktes hon en gång till och efter det blev det lite mer fart på henne så vi fortsatte i alla fall promenaden.

Även inne i Huddinge var hon väldigt slö. När vi stannade la hon sig ner och låg helt lugnt fast det var mycket folk som gick förbi och nästan trampade på henne. En kille kom springande rakt emot henne, tvärstannade precis mitt framför henne och böjde sig ner och klappade henne på huvudet. I vanliga fall skulle det ha fått henne att åtminstone resa sig upp, men nu låg hon bara kvar.

Det som dock gjorde mig mest orolig var att hon inte åt någonting. Gustav tappade en bit av sin korv på marken och hon nosade på den utan att ta den. Hon hittade också en chokladbit på marken som hon tog i munnen och sedan spottade ut. Hon har faktiskt inte velat äta något på hela dagen. Inte ens julskinkan ville hon smaka på; hon bara vred bort huvudet när man höll fram något mot henne.

Hon har inte druckit heller, fast nu ikväll har jag gett henne vatten med tvång. Hon har också ätit lite, lite godis nu ikväll så kanske hon är på bättringsvägen. Det hoppas jag i alla fall, för det är inte kul att se henne så trött och slö som hon varit idag. Jag trodde inte att det var möjligt, men jag blev faktiskt glad när hon började tigga nu ikväll. Men även om hon blir bättre nu kommer jag att kolla upp henne hos en veterinär så fort som möjligt, för jag tycker att hon haft problem med magen alldeles för ofta på sista tiden.

Inga kommentarer: