lördag, december 30, 2006

Julen

Det blev en jul präglad av sjukdom för oss. Myrrha fortsatte att vara dålig hela julaftonen. Hon kräktes inte, men hon åt ingenting. Inte ens julskinka eller annat gott gick ner; hon bara vände bort huvudet vad man än försökte ge henne. Dock började hon dricka vatten, så jag slapp tvångsvattna henne i alla fall.

Eftersom hon var så pass slö av sjukdomen var hon ovanlig lugn fast det var mycket folk och lekande barn på julafton. När vi åt fick hon dock ligga i källaren. Hon fick också ligga ute i bilen när det var dags för julklappsutdelning för att få lite lugn och ro. När hon sedan fick komma in igen var hon mycket piggare och åt till och med några av Annelis hemmagjorda köttbullar.

Jonas pappa var förkyld redan när vi kom ner till Stuvsta och jag började få ont i halsen på julaftonskvällen. På juldagen hade jag ganska hög feber och orkade inte göra mer än att rasta Myrrha korta stunder. Hon började dock bli lite friskare och började äta lite grann. Hon var dock fortfarande inte helt frisk, så hon hade inget emot att ta det lite lugnt någon dag.

Men det är ju så tråkigt att vara sjuk, så på kvällen tvingade jag mig själv att orka följa med på bio och se den nya Bond-filmen. Den var rätt okej, fast jag tycker inte om karln som spelar Bond. Han är ju rent av ful: det ska inte en Bond vara. Myrrha fick ligga ute i vår bil på gården medan vi var på bio för jag ville inte lämna henne med barnen utan att jag eller Jonas har uppsikt, (vilket inte beror så mycket på Myrrha som på barnen). Hon hade börjat visa att hon fått nog av deras skrikande och springande, så jag tror att hon tyckte att det var lugnt och skönt.

På annandagen åkte vi hem. Jag hade då ännu mera feber och det var väldigt jobbigt att åka bil i åttio mil. Fast det var skönt att komma hem i alla fall. Sedan dess har jag inte gjort mycket annat än legat i sängen med hög feber och ont i halsen. Jag har inte ens orkat uppdatera bloggen eller ens läsa. Idag är jag lite bättre, men jag är långt ifrån frisk. Så det lär bli ett lugnt nyårsfirande för min del.

Inga kommentarer: