onsdag, augusti 15, 2007

Manligt och kvinnligt språk

Igår var det varmt igen så jag väntade till kvällen med att gå en promenad med Myrrha. Vi gick strandpromenaden och hon fick bada lite grann. Fast inte så mycket, eftersom hon har en tendens att dra ärevarv med bollen innan hon kommer och lämnar den till mig. Inget problem egentligen, men det var rätt mycket folk ute. Bland annat satt det några stycken med picnickorg alldeles i närheten och Myrrha var mer än en gång på väg till dem för att se om hon kunde byta sin blöta boll mot något ätbart.

På vägen hem mötte jag ett par i övre medelåldern som var ute och cyklade. De stannade precis så att jag kunde höra vad de sa när jag gick förbi.
Mannen: Ska vi cykla upp här?
Kvinnan: Det spelar ingen roll för mig, du får helt bestämma vilken väg vi ska ta...
Mannen: (funderar en liten stund) Jamen, då cyklar vi upp här.
Kvinnan: Fast jag skulle hellre ta den där vägen, det är lättare att cykla där...

Sedan hörde jag inte mer, men när vi hade passerat och hunnit en liten bit vände jag mig om och, inte särskilt förvånande, hade de tagit vägen som kvinnan tyckte att de skulle ta. Jag tyckte att det lät väldigt komiskt och skrattade tyst för mig själv. Egentligen avskyr jag att kategorisera saker och ting som "typiskt manligt/kvinnligt", men detta var ett exempel ur verkligheten på sådant som bl a Deborah Tannen skriver i sina böcker om manligt och kvinnligt språk. Jag har dock alltid ansett hennes "forskning" vara överdriven och vinklad, men uppenbart är ju att kvinnor åtminstone ibland säger saker som de inte menar, i alla fall i det här fallet.

Jag ska försöka komma ihåg det här lilla samtalet som jag "tjuvlyssnade" på tills skolan börjar för då ska vi nämligen diskutera manligt och kvinnligt språk på lingvistiken. Jag har dessutom en uppgift att göra på detta område innan dess, så nu blev jag påmind om att jag måste sätta igång med lite skolarbete innan skolan börjar.

I måndags var jag ledare på Hundungdom och höll i uppletande och sedan lydnad. Förra måndagen var jag också ledare på Hundungdom, men då var det så varmt att jag valde att lämna Myrrha hemma. I måndags var det svalare så då fick hon följa med. Hon fick göra ett litet uppletande med två föremål och så fick hon vara med på platsliggningen. Annars fick hon mest ligga och titta på. Fast efteråt tränade vi lite vanlig apportering och hopp-apport och det var hon väldigt pigg på.

Ikväll ska vi åka till stugan, fast det blir bara att stanna över natten och åka hem igen imorgon. Men jag tänkte i alla fall hinna med att spåra lite med henne ikväll. Och själv tänker jag bada i älven; jag har faktiskt inte badat en enda gång i sommar. Inte för att vädret har varit direkt inbjudande, men minst en gång måste man ju bada.

Inga kommentarer: