fredag, augusti 03, 2007

Stugan

Igår kom jag hem från att ha varit i stugan i tre dagar. När jag kom upp dit i tisdags ösregnade det. Men det gjorde ingenting; det var lika trevligt att göra upp en eld i kaminen och ligga där och läsa som att gå en långpromenad med Myrrha. Och det tror jag faktiskt att Myrrha också tyckte, för hon kröp ihop till en liten boll framför brasan och sov hela eftermiddagen. När jag skickade ut henne på gården gick hon bara och kissade och ville sedan gå in och lägga sig framför brasan igen.

I onsdags var vädret bättre så då gick vi en långpromenad i skogen. Bland annat gick vi till mitt smultronställe, men det verkade inte ha kommit så mycket smultron än. Jag hittade bara 5-6 stycken som var mogna nog för att ätas. Hoppas att det finns lite mer nästa gång jag ska till stugan.

Igår regnade det igen, men jag hade ändå tänkt att gå en liten promenad i skogen. Jag tog med bollkastaren och kastade lite boll ute på legdan. Jag tycker verkligen om bollkastaren. Med den kan jag kasta så mycket längre än vad jag gör utan den. Sedan så har den också andra fördelar, t ex att det är lättare för småbarn, t ex Wilhelm och Hugo, att kasta boll till Myrrha. Dels så är det lättare för dem att få iväg bollen en bit (annars brukar den bara hamna ett par meter framför fötterna på dem och det tycker inte Myrrha är särskilt kul) och dels så slipper de ta bollen ur munnen på henne. Jag har nämligen lärt Myrrha att själv lägga bollen i kastaren, så man behöver bara hålla fram den mot henne. Och det passar ju alldeles utmärkt, eftersom hon inte är särskilt förtjust i barn och barn brukar inte tycka att det är så kul att ta saker direkt ur munnen på hundar.

Men det blev inte så mycket bollkastande och inte någon lång promenad heller, eftersom Myrrha gjorde sig illa när hon jagade efter en boll. Jag är inte säker på exakt vad som hände, men jag såg att hon ramlade. Troligtvis fastnade hon med frambenen i en grop, för det var ganska ojämn mark. Men hon visade inte att hon gjort sig illa utan fortsatte att springa och leta efter bollen och när hon väl hittade den och kom tillbaka med den och visade tydligt att hon ville att jag skulle kasta igen. Så jag kastade ett par gånger till innan jag upptäckte att hon haltade ganska ordentligt.

Så det blev till att gå hem och lägga sig framför brasan igen istället för att gå på skogspromenad. Jag har med andra ord hunnit med att läsa en hel del under de här dagarna. Bland annat så har jag mer eller mindre sträckläst senaste, och sista, Harry Potter-boken. Jag tycker att J K Rowlings gör helt rätt som inte drar ut på historien i all evighet bara för att tjäna mer pengar, men samtidigt så känns det också lite sorgligt att det var den sista boken.

I går kväll haltade Myrrha ganska rejält på ena frambenet, men idag märks det knappt nåt på henne. Men det blir i alla fall en vilodag för henne. Dock inte för mig för jag har först jobbat på förmiddagen och sedan varit om "ominskolat" mig på ett ställe där jag jobbade i höstas. Jag ska jobba där på söndag/måndag och eftersom brukaren numera bl a sondmatas så behövde jag lära mig det innan jag ska jobba. Men nu är jag i alla fall ledig hela kvällen- skönt!

Inga kommentarer: