måndag, juni 02, 2008

Spår i värmen

Igår var jag ute i skogen och spårade med min aktivitetskurs. Förra våren hade jag en allmänlydnadskurs och vi var ute och spårade den 4:e juni. Vi var ute i Medle och det var fruktansvärt varmt. Två deltagare från den förra kursen är med på den här också och de mindes också tydligt hur olidligt hett det var den dagen. Därför hade jag hoppats på lite svalare väder den här gången och på morgonen såg det lovande ut.

Men när vi väl kommit ut till Medle strålade solen från en klarblå himmel och det var i stort sett vindstilla. Dock var det nog inte riktigt lika varmt som förra året, men tillräckligt varmt för att det skulle bli jobbigt både för människor och hundar. Jag hade tänkt att alla skulle få gå två spår, men det var det ingen (utom en superspårhund i form av en liten jack russell) som orkade.

Hundarnas resultat i spåret varierade, men jag är imponerad av de flesta. Jag fick också lära mig något nytt. En av kursdeltagarna tränar fågeljakt med vorsteh och tydligen spårar man fågel på deras jaktprov. Så istället för att lägga ett vanligt personspår släpade han en orre i spåret. I och för sig skiljer det sig inte så mycket från viltspår, men det var i alla fall något nytt för mig. Alltid kul att se och lära sig nya saker.

Två av hundarna spårade inte sina första spår av olika anledningar så jag stannade kvar och hjälpte dem att lägga nya spår och då passade jag också på att lägga ett spår till Myrrha, med tre pinnar + leksak på slutet. Så nu är jag tre spårpinnar fattigare. Bitvis spårade hon dock ganska bra, men bitvis var hon inte på spåret alls. Fast som vanligt hittade hon leksaken på slutet.

Idag har jag och Ewelyn varit och handlat inför nationaldagsfirandet så vi har burit kartonger med hamburgare och drickor m m in och ut ur bilen. På eftermiddagen jobbade jag, så Myrrha har inte fått så mycket aktivering idag, förutom några korta promenader och lite popcornletande i TV-rummet. Hon har också varit lite jobbig och sprungit omkring och gnällt och kastat med leksaker. Jag satt på golvet och lekte med henne och hon var så vild att hon både bet mig så att jag fick ett blåmärke och klöste mig så att jag fick en lång reva (kanske dags för kloklippning igen?).

Inga kommentarer: