måndag, maj 21, 2012

Tyrannens kennelläger

I helgen har jag och Chansa varit på Tyrannens/Mordidos kennelläger, som i år hölls på Strängnäs Brukshundklubb. Jag och Chansa började vår resa neråt landet på tisdag kväll, då vi först åkte buss till Bastuträsk och sedan tåg till Stockholm.
Chansa busar i en snöhög medan vi väntar på tåget i Bastuträsk.

På tåget fick vi sitta i en vanlig kupé (hundtillåten naturligtvis) istället för den lilla glaskupé som vi åkt i de gånger vi åkt tåg tidigare. Men Chansa slappnade av bra ändå.
Rastningspaus i Ö-vik. 

Tågresan gick bra och att tåget var en timme och fyrtio minuter försenat gjorde inte mig så mycket eftersom vi ändå hade en massa tid att fördriva i Stockholm. När vi kom fram till Stockholm rastade jag Chansa och sedan kom jag på att jag glömt hennes alldeles nya canvasbur på tåget! Den kommer troligtvis att hamna på hittegodsavdelningen, men då de inte jobbar på helger hann jag inte få tag på den innan jag åkte hem. Men förhoppningsvis så löser det sig ändå. 

I Stockholm passade vi på att träffa Jenny, som jag "känner" från Allt Om Hundar. Hon hade med sig vatten till Chansa och efter att ha lämnat in min packning i en förvaringsbox tog vi bussen ut till Djurgården där vi promenerade och åt lunch. Det var väldigt kul att träffas, men trots att jag hela tiden släpade på kameran kom jag inte ihåg att ta en enda bild. Sedan promenerade vi tillbaka till Centralen, där jag skulle träffa Adam. Vi hittade ett fik med uteservering och fantastiskt god cheesecake. 

När Adam hade åkt hem hittade vi ett litet hörn vid toaletterna på Centralen där vi satte oss för att vänta på tåget till Strängnäs. Chansa har verkligen utvecklats positivt sedan vi var på Centralen senast. Då blev hon extremt stressad och hon flängde runt och kampade med kopplet ideligen, men den här gången var hon riktigt lugn och sansad. Visserligen blir hon lite stressad och drar i kopplet, men hon flippade inte ur och kampade intemed kopplet mer än ett par gånger (och då gick hon att bryta på en gång).

Man väcker uppenbarligen lite uppmärksamhet när man har en hund med sig och dessutom en hund med ryggsäck (Chansa fick bära sin egen mat i klövjeväskorna) så det var många som kom fram och pratade och vill hälsa på henne och även då var hon lugn och sansad. Det var till och med en hundkunnig människa som kommenterade hur lugn hon var och det är ju inte precis ord som jag har hört sägas många gånger om henne :-)
Men nog ser hon ut att vara en lugn hund på de här bilderna.


 Vid åttatiden kom vi så fram till Strängnäs Brukshundklubb, där vi tog en promenad. Det var lite grönare där än här hemma...

När jag kom dit var jag väldigt trött men vi kom inte i säng förrän vid tolvtiden, men eftersom lägret inte började förrän vid lunchtid passade vi på att ta sovmorgon och sedan tog jag och Chansa en promenad. Dock var jag lite rädd för att stöta på något vildsvin:

 Alla planer på Strängnäs Brukshundklubb var inhägnade med elstängsel för att vildsvinen inte skulle böka sönder planerna.

 Poserar på sten.

 Letar efter kongen.

Poserar på en ännu större sten.

Vi la upp lägret så att vi tränade sök eller spår på förmiddagarna och lydnad och/eller skydd på eftermiddagarna. Jag och Chansa valde att köra sök på förmiddagarna och det gick bra, trots att vi inte hunnit komma igång med söket för i år. Hon gjorde relativt raka skick och markeringarna med lösrulle gick också bra.

 Jens och lilla köttbullen Xander.

 Agnes njuter i gräset efter att ha hittat alla figuranter.

Vi körde också en del lydnad. Första dagen var hon uppenbart påverkad av värmen (trots att det inte var jättevarmt så var det betydligt varmare än hon varit med om i år), så då gick inte lydnaden så jättebra. Men andra dagen hade hon vant sig vid värmen och det funkade lite bättre att träna. Vi passade på att köra lite linförighet med kommendering. Hon har ju tendens till att låsa sig lite på tävlingsledaren, men det gick riktigt bra. Några bra tips har jag också fått, så nu är jag väldigt sugen på att träna och komma ut och tävla.

 Chansa hoppar.

 Cleo tränar apportering med dirigering.

 Cleo är van att träna med störning; söta lilla Hanna snodde konen mitt framför henne utan att hon brydde sig.

 Cera tränade också apportering med dirigering.

 Cajsa tränar hopp.

 Alma hämtar metallapporten.

Berit tränar framåtsändande genom grupp.

Chansa ligger uppbunden vid elstängslet (avstängt förstås!) och vilar.

Chansa fick också en ny favoritaktivitet under helgen- skydd. Inte för att jag är förvånad, men hon tyckte att det var fantastiskt kul att få bita i bitkudden. Jag trodde dock att det skulle bli ännu svårare än det var att få henne att släppa (därmed inte sagt att det var enkelt). 

 Det var inte svårt att få henne att gå igång på leken.
Foto: Filippa

 Hon ville inget hellre än att få bita i den där kudden.
Foto: Filippa

 Och det var ingen tvekan om att hon tyckte att det var kul när hon väl fick kampa.
Foto: Filippa

 "Lillasyster" Cera tyckte också att det var kul att leka lite med bitkudden. 

 Brorsan Caspar får gå på större grejer än bitkuddar.

Caspar jagar en flyende Danne.

Det har verkligen varit en jättetrevlig helg med bra träning på stora planer och fina sökrutor på gångavstånd från klubben. Och det är förstås alltid trevligt att träffa nya människor och äta och dricka gott på kvällarna. Det var också bra med boende, eftersom det fanns ett hus alldeles intill där det fanns plats för många människor och hundar. 

Alma står och tittar på oss där vi bodde i hallen bakom kompostgaller.

Det var förstås också kul att träffa så många av Chansas syskon (och halvsyskon). Det finns helt klart en del likheter mellan dem. Chansa är lite större än sina systrar och till sättet är hon nog mer lik sina bröder, speciellt Ceb. Ingen av dem har dock hennes speciella päls på ryggen, men mamma Tyra och halvsyster Berit har det. 

Under helgen har det förstås blivit en hel del fotograferande och, hör och häpna, jag har även fotat lite annat än hundar :-) Våren har ju kommit lite längre därnere, så jag fotade också lite blommor.

 Vita blommor i skogen.

 Äppelblom.

Körsbärsblommor?

Igår var det dags att åka hem igen, men den här gången hade jag bara tre timmars väntetid på Centralen. Då passade jag på att rasta Chansa, äta middag på Burger King och handla på LUSH. Adam kom till Centralen och hjälpte mig att antingen hålla Chansa eller bära väskor och det var väldigt skönt. När jag kom ut till Adam och Chansa efter att ha handlat på LUSH såg det ut som ett mindre blodbad där Chansa hade suttit. Eftersom det inte blödde från någon tass antog jag att hon hade börjat löpa. Hon brukar nämligen löpa vid ungefär den här tiden och jag har sett tecken på att det är på gång och visst var det så. 

 En mycket trött liten malle på Centralen.

Idag har Chansa varit jättetrött hela dagen och det har även jag varit, så ikväll blir det nog att gå och lägga sig lite tidigare än vanligt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Välkomna hem, det var verkligen jättekul att träffa dig och Chansa. :-) Ni verkar ha haft en trevlig och lärorik helg, kul med pepp. Kram på er!