lördag, september 09, 2006

Busande hundar

Nu har jag varit dålig på att uppdatera-igen. Det beror mest på att vi inte har gjort särskilt mycket under veckan. När jag inte har varit i skolan så har jag antingen pluggat eller varit ute med hundarna. I onsdags var jag på klubben som vanligt, men någon träning blev det inte. Vi har dock tränat lite hemma istället.

Spårat har vi också gjort. I tisdags började jag sent så jag behövde inte ta bussen förrän klockan tio, så jag gick en promenad i skogen och passade på att lägga ett spår till Bita. Det blev ca 200 meter långt och det var en nittiogradersvinkel. Inga pinnar lade jag; att plocka pinnar har vi bara tränat på utanför spåret än så länge. P g a tidsbrist fick spåret bara ligga i en halvtimme. Bita spårade väldigt bra och vinkeln klarade hon hur lätt som helst, fast hon blev störd av en klass orienterare.

Igår gick vi en promenad med Jenny och Nixon. Bita verkar ha kommit över sin värsta skräck för Nixon, men hon är fortfarande lite rädd för honom. Myrrha tycker också att Nixon är lite obehaglig och håller sig gärna undan när de är lösa. Bita och Nixon lekte däremot jagalekar. Men brottas med honom vågade hon bara göra när hon var kopplad.

Idag har jag jobbat. Hundarna har jag bara slörastat. Både på morgonen och när jag var hemma på mina lediga timmar gick jag ut och släppte dem så att de fick leka. Det är så roligt att se Myrrha leka; det har hon ju inte gjort på flera år förrän Bita kom. Men snart blir det ju slut med lekandet. Jag passade på att ta kameran med mig och tog några bilder medan de busade.



En liten vilopaus i leken
Dagens bästa bild


Ikväll har Bita fått följa med mig till jobbet. Hon skötte sig faktiskt riktigt bra. Det var bara min brukares mjukisdjur som hon hade lite svårt att låta bli. Hon förvånade mig också genom att hoppa upp i K:s säng och kura ihop sig bredvid henne. Här hemma har hon aldrig ens försökt hoppa upp i sängen och K har hon ju aldrig ens träffat. Även när K satt i rullstolen var Bita väldigt vänlig och slickande henne på handen och i ansiktet. Dock tyckte nog Bita att det var lite jobbigt att vara en arbetande hund för när vi kom hem somnade hon och vaknade inte ens till när jag spillde mat på golvet. That's a first...

Inga kommentarer: