måndag, september 04, 2006

Man ska inte köpa billig hundmat...

Det har jag fått lära mig den hårda vägen. Hundmaten var nästan slut, men jag glömde gå på Björkis och köpa ny mat i fredags. Så under helgen fick jag gå på Ica och handla hundmat. Jag brukar köpa Doggys valpfoder de gånger jag har glömt tidigare. Men de förpackningarna var så små att jag inte visste om det skulle räcka till båda. Så snål som jag är valde jag det absolut billigaste alternativet som fanns, vilket var Euroshoppers hundmat.

Det ledde till att Myrrha blev ordentligt dålig i magen. Bita verkade klara sig bättre; hon är nog inte särskilt känslig för olika foder. Det var inga problem när hennes mat tog slut och jag började ge henne samma mat som Myrrha. Men inatt väckte hon mig halv fem och ville gå ut. I alla fall antog jag att det var det hon ville, fast hon väckte mig genom att kasta omkring en boll för att slutligen ge den till mig där jag låg i sängen. Man måste vara tankeläsare för att vara hundägare!

Så i morse fick de ingen mat alls, för jag ville inte att de skulle bli dåliga under dagen. När jag kom hem från skolan gick vi raka vägen till Björkis och köpte en säck Eagle Pack. Hundarna blev väldigt glada att äntligen få mat. Jag vet dock inte riktigt vad jag ska göra med maten från Euroshopper, men det kanske duger som godis om man inte ger det i så stora mängder.

I morse gick jag en 1,5-timmes promenad i skogen innan jag åkte till skolan. Det regnade ganska ordentligt och jag var i stort sett genomblöt innan vi var hemma igen. Bita var hyperaktiv och sprang som en dåre i skogen. Jag aktiverade dem med att gömma bollen så att de fick leta reda på den. När jag kom hem från skolan var Bita fortfarande ganska överaktiv, så jag gick ut och lät dem busa på gräsplätten vid f d Willys en halvtimme. Lite lydnadsträning blev det också i ösregnet.

Inga kommentarer: