måndag, oktober 09, 2006

Tävling

I helgen har vi haft tävlingar på klubben och jag har varit alldeles för trött för att sätta mig framför datorn på ett par kvällar. I fredags kväll tävlade jag själv lydnad. Jag valde dock att bryta tävlingen. På inkallningen lade sig Myrrha snyggt, bara för att kliva upp igen och lyfta upp ena bakbenet. När jag ropade in henne kom hon, men stannade upp en gång och lyfte upp benet igen.

Det är möjligt att hon gjorde det för att det hade fastnat skräp i rumpan (hon är rätt fjantig med sådant), men jag hittade inget skräp som fastnat, så jag valde att bryta ifall det var så att hon hade gjort sig illa. Vårt resultat dittills var heller inte strålande. Hon haltade inte efteråt, men hon rörde sig inte helt okej heller. Det kändes dock lite tråkigt att hennes tävlingskarriär skulle avslutas på det viset. Jag hade nämligen bestämt mig för att detta skulle bli hennes sista tävling.

För ovanlighetens skull fick eliten gå först, på grund av att det blir mörkt så fort, och när jag hade tävlat färdigt var jag tävlingsledare för lydnadsklass I. Camilla och Bixa tävlade och det gick riktigt bra för dem. Bixa pep nästan inte alls på platsliggningen den här gången och de fick förstapris i lydnadsklass I på väldigt fina poäng.

På lördagen blev jag hämtad av Maria T klockan fem. Vi kokade först kaffe på klubben och åkte sedan ut och la elitspår. Jag la två spår och när jag gick ut på mitt första var det så mörkt att jag inte kunde se de bortre snitslarna i upptagsrutan. Men det gick bra i alla fall. Bra gick det dock inte för alla. En spårläggare (inga namn nämnda) lyckades korsa sitt eget spår och/eller någon annans spår. En tävlande plockade pinnar från en annans spår och en annan fick sin hund påflugen av en lös stövare ute i spåret. Så man kan minst sagt säga att allt var ganska struligt.

Förutom att jag var spårläggare ropade jag också lydnaden för appellen och lägre och var mottagare på budföringen. Därefter hade jag inte någon annan uppgift än att plocka fram pokaler och priser, så jag fick tid att sitta och kramas lite med lille Agera en stund.

Jag gick en liten promenad med honom och Myrrha som är måttligt road av den lille kaxige gossen, som till och med gav sig på att försöka jucka på henne. Men hur söt han än är så är jag inte särskilt valpsugen. Dock önskar jag att jag hade en hund till så att jag kunde tävla i spår och sök också, till exempel en mycket liten, söt och busig schäfertik som heter Bita.

Igår morse blev jag hämtad av Inger tio i sju för att åka ut i skogen och vara sökfigurant. Sedan promenerade jag tillbaka till klubben genom skogen med Myrrha (hon var lycklig över att få lite uppmärksamhet den här helgen) för att vara mottagare på budföringen och tävlingsledare på uppletandet.

När jag kom hem igår kväll var jag så trött att jag bara ville sova. Men det tyckte inte Myrrha var någon bra idé. Hon sprang omkring och gnällde och tryckte upp gosedjur och kampknutar i ansiktet på mig. När jag gav upp tanken på att sova och klev upp la hon sig och somnade.

Jag har varit förkyld hela helgen och det har knappast blivit bättre av att stå som budföringsmottagare i ösregn och ligga på marken i skogen. Idag har jag dessutom haft examinerande muntliga övningar på engelska, en redovisning och en bandinspelning, som ska avgöra om jag ska få G eller VG (eller U, men det känner jag mig ganska övertygad om att jag inte kommer att få). Så nu kommer jag säkert bara att få G bara för att jag inte kan prata ordentligt p g a förkylningen.

Inga kommentarer: