lördag, november 01, 2008

Allhelgonahelgen

Eftersom det var så mysigt att sova på madrass på golvet med Myrrha valde jag att sova även andra natten i stugan på madrassen. Fast nu med två hundar, eftersom Lyle också upptäckt att det var mysigt. Han märktes dock knappt, medan Myrrha gjorde sitt bästa för att tränga ut både mig och Lyle. De väckte mig också tidigt på morgonen genom att börja leka. När de hade varit ute på gården och ätit frukost var de dock redo att sova lite till, men jag var klarvaken.

På förmiddagen gick vi en kortare promenad och sedan tränade jag lite lydnad med Lyle. Han fick börja med att ligga platsliggning i 4 minuter och låg hela tiden. Vi tränade också kontakt och att hitta rätt fotposition. Vi gör en del framsteg och jag är övertygad om att vi till slut kommer att få till ett tiomässigt fritt följ, men det kommer att ta tid. Jag tränade också på ställanden. Han bjuder nu riktigt fina ställanden i backande framför mig. Jag avslutade passet med att träna stadga i liggandet. Han börjar bli riktigt duktig på det också, men det är väldigt svårt för honom att ligga kvar när jag "lockar" med bollar och hoppar.

Sedan kom Jonas och Harry upp på eftermiddagen. Hundarna var ute på gården när de kom och Lyle sprang direkt upp på bron och puttade ner discen som låg på räcket så att Jonas skulle förstå vad han ville göra. Självklart fick han som han ville.

Idag har vi gått ännu en promenad till forsen för att fota lite. Isformationerna hade förändrats en del sedan jag var där i torsdags.
Isbollarna har blivit till istappar

Isformationer på gräs

Läcker isformation på det böverfällda trädet

Ännu en läcker isformation

Vi hade båda hundarna med oss, men Myrrha hade svårt att röra sig på grund av knäna och började göra "hoppsansteg" i stort sett på en gång jag släppte henne lös. Lite beror det förstås på att hon är så glad och pigg nu när det är kallt att hon springer mer än hon klarar av. Men det är förstås inte som det ska att hon inte klarar ens en normal skogspromenad, så jag måste nog börja acceptera att jag inte kan ha kvar henne särskilt länge till.

Älskade vackra gamla Myrrha

Jonas försöker ta bra bilder på Lyle (han är inte en lika tålmodig modell som Myrrha)

Inga kommentarer: