onsdag, februari 03, 2010

En boll av eld

Igår kväll när jag kom hem från jobbet blev hundarna som vanlig galna av glädje. Chansa lyckades både skalla mig så att jag fick en fläskläpp och bita mig i läppen så att det blödde. När jag jobbar är ju hundarna hemma med Adam och igår sa han "Alltså, Chansa är ju som en boll av eld". Han menade att hon är eldröd till färgen och när hon far omkring i lägenheten och tar "genvägen" över eller genom möblerna så ser hon ut som ett litet eldklot. Jag tycker att det var en väldigt passande liknelse.

Idag har lilla eldbollen fått bekanta sig med vatten. Lyle var lite dålig i magen på morgonpromenaden och nackdelen med långhåriga hundar är att det fastnar en del i deras päls så när vi kom in igen duschade jag av honom i badkaret. Och när jag ändå höll på tänkte jag att jag skulle duscha Chansa också, bara för att. Det var inte svårt att lyfta ner henne i badkaret, men det var betydligt svårare att få henne att stanna kvar där. När jag släppte henne med ena handen för att stänga av kranen hoppade hon ur badkaret, så sedan fick jag torka badrumsgolvet. Men det verkade i alla fall inte som att hon tyckte att det var obehagligt att bli duschad- jag tror mest att hon tyckte illa om att vara tvungen att vara stilla.

Ikväll har vi varit på 33:an och tränat men Lena och Aija, Frida, Nemi och Yana samt Charlotta och Glänsa. Jag var egentligen inte speciellt sugen på att träna, men när jag väl kom igång var det riktigt roligt och gick riktigt bra. Klantigt nog hade jag glömt ryggsäcken med träningsgrejer hemma, men jag lånade en metallapport av Charlotta. Jag har haft ett litet uppehåll med den eftersom Lyle gick upp så mycket i varv av den (förmodligen för att han innerst inne tycker att den är äcklig). Jag gjorde därför bara några lugna gripa-övningar och det gick väldigt bra.

Frida hade stora koner med sig så jag gjorde också några skick till konen och det är helt otroligt vad bra det går. Lyle fattade det på en gång och trots att jag bara gjorde det två gånger innan så fattade han direkt vad han skulle göra idag också. Med Chansa tränade jag lite kontakt och "sitt" och "ligg". Jag har börjat träna på att hon ska sitta kvar en liten stund innan belöning och det går bra.

När jag kom hem hade jag två väldigt trötta hundar. Jag kände för att ta ett varmt bad så jag satte in Chansa i buren och då ville även Lyle vara i buren. Så de låg så sött och sov bredvid varandra medan jag badade. Sötnosarna!

Inga kommentarer: