lördag, juli 28, 2012

Svansele

Igår åkte jag på en utflykt till Svansele med jobbet. Först åt vi lunch- älgkött, renkött och regnbågslax med potatis, lök och lingonsås- och sedan gick vi och tittade på vildmarksutställningen. Vi har varit på kortare utflykter varenda dag den här veckan, men kameran har jag antingen inte haft med mig eller glömt bort att ta fram. Men igår kom jag ihåg både att ta med den och använda den.

 Jag provar på att kasta yxa.

 Här tillagas lunchen.

 Den lilla hunden som skällde bredvid oss hela lunchen (och som belönades för det genom att Kennedy kastade köttbitar till den).

 Elden inne på

 Björn som river en älg.

 Två vargar som har tagit en älg.

 Gås.

 Ripor?

 Vit älg.

 Havsviken.

 Björn.

Lodjur som har tagit en ren.

Idag har jag varit ledig, så jag och Chansa har gått en långpromenad på 2,5 timme i skogen. Jag passade också på att lägga ett spår i skogen. Spåret blev ca 150 m långt med en återgång och en vinkel och boll i slutet. Jag hade tänkt låta spåret ligga ungefär en timme, men det var varmt och myggigt så jag hade inte tålamod att vänta mer än 30 minuter. Chansa löste problemet med återgången riktigt bra. När spåret slutade försökte hon inte gå framåt, utan testade först till vänster och sedan började hon söka sig bakåt. Hon jobbade hela tiden på att försöka hitta spåret och när hon gjorde det var hon inte det minsta tveksam, utan stretade framåt fast jag höll emot i linan.

 Skugga på sten.

 Chansa vilar i värmen.

 Knäpphund.

 Busig.

På hemvägen tränade vi platsliggning på fotbollsplanen.

I kväll har jag tränat liggmarkeringar med Chansa här utanför, först på gräsmattan och sedan på grusplanen. Hon börjar vara riktigt duktig, även om hon fortfarande ofta får impulser att ta saker i munnen, både före, efter och samtidigt som hon liggmarkerar och en halv tändsticka lyckades hon äta upp. Det övertygade mig än mer om att det är en bra idé att lära in en liggmarkering.

Eftersom hon faktiskt verkar fatta så testade jag att göra två korta spår med vred på varje steg så att det skulle bli riktigt enkelt och en bit brandslang som vi just tränat liggmarkering med i slutet. Och det gick faktiskt. Hon plockade visserligen upp den först, men spottade ut den och liggmarkerade istället.

Chansa liggmarkerar.

Inga kommentarer: