tisdag, juli 17, 2012

Träningssugen

Min plan var att ta det lite lugnt några dagar efter Tåmelägret, men jag har varit så peppad och sugen på att träna att jag inte har kunnat låta bli. I söndags fick jag anstränga mig ordentligt för att hålla mig från att träna och jag lyckades inte helt, för på kvällspromenaden blev det ett lydnadspass med platsliggning och framförgående. Jag fick ett bra tips på hur jag kan träna platsliggning av en tjej som jag pratade med i matsalen på Tåmelägret och det verkar funka ganska bra, även om vi förstås har långt kvar till en perfekt platsliggning.

Igår började jag jobba igen efter semestern, men när jag kom hem cyklade vi upp på klubben och tränade lite lydnad. Vi tränade förstås mera platsliggning och det funkade till och med att lägga henne och gå ca 20-25 m bort fast det var några ungar som tränade agility mycket ljudligt med både skrikande och pipande med pipleksaker. Vi tränade också på att sitta kvar, för det är hon nästan lika dålig på som på platsliggning. Apportering körde vi också och bortsett från sneda sättanden så känns det momentet också riktigt bra. Hoppet ser också mycket bra ut. Jag tycker i och för sig att hon sätter sig för nära hindret, men eftersom hon sällan slår i så funkar det. Jag måste förstås fixa till att hon sitter för nära, men jag tänker inte bry mig om det förrän vi gjort appellen.

Efter lydnadsträningen passade jag på att göra ett miniuppletande med tre föremål på parkeringen och det gjorde hon hur bra som helst (fast hon åt upp ett av föremålen, en pytteliten brandslangsbit). Innan vi cyklade hem igen lade vi en platsliggning tillsammans med Vip och jag vågade till och med koppla lös Chansa och hon låg jättebra. Det finns kanske hopp även för mitt lilla mallemonster.

Idag har jag också jobbat, så vi passade på att göra ett miniuppletande innan jobbet (och återigen åt hon upp en liten bit brandslang). Efter jobbet tränade vi lite på liggmarkering och ibland verkar det som att hon fattar och ibland verkar hon inte fatta någonting och vill helst bara bita på targeten.

I kväll la jag ett spår till henne på gräsmattan mellan Anderstorpsleden och gångvägen. Det blev inte så långt, bara ca 200 m och tre föremål (fast det var meningen att det skulle vara fyra föremål, men den lilla gröna ormen tappade jag bort). Jag gjorde flera vinklar och även en återgång för att träna på att hon ska leta efter spåret igen när hon tappar det. Hon jobbade faktiskt riktigt bra i återgången. Hon upptäckte på en gång att spåret tog slut och började leta efter spåret och gick faktiskt självmant lite grann bakåt. Dock inte tillräckligt, så jag fick också backa lite och då hittade hon spåret igen.

Hon hade också problem i några av vinklarna och då var hon inte riktigt lika bra på att lösa det, utan ville helst fortsätta framåt. Eftersom hon är svår att läsa vet jag inte alltid säkert om hon har spåret, men jag har börjat kolla henne genom att hålla emot i linan. Om hon skenspårar hejdar hon sig då jag stannar och håller emot, men om hon har spåret så nästan gräver hon sig framåt.

Inga kommentarer: