lördag, juli 14, 2012

Tåmelägret

Nu har Chansa och jag kommit hem igen efter en mycket givande vecka på Tåmelägret. Vi kom dit vid fyratiden på lördag eftermiddag och jag hann precis checka in och sedan började jag sätta upp tältet. Det var inte så lätt att göra det ensam, men som tur var fick jag hjälp av en karl, som hade värsta lyxtältet mitt emot mitt (det hade två sovrum, ett vardagsrum + uteplats och var större än min första lägenhet).

På lördag kväll gick jag ner till Mias husvagn och åt middag med henne, Kicki, Catrine och Ulla. Jag hade inte fått någon mat på hela dagen, så jag är mycket tacksam för att jag fick en skiva grillat älgkött av Mia att äta tillsammans med min sallad.

Jag och Chansa har gått spårkurs för Mikael Ryberg och det har varit kul, intressant och givande. Jag och Chansa har ju inte spårat särskilt mycket och till viss del beror det på att jag inte riktigt vet hur man tränar spår för att få en riktigt duktig spårhund, så jag hade hoppats på att få lära mig det under kursen och jag tycker i alla fall att jag fått lära mig tillräckligt för att kunna utvecklas med Chansa.

Det största problemet vi har haft är att hon är väldigt svårläst i skogen och att hon inte jobbar riktigt effektivt för att hitta spåret igen när hon tappar det. Istället för att gå bakåt fortsätter hon att gå framåt
och eftersom jag inte alltid kan läsa henne så kan det bli svårt. Men jag håller på att lära mig att läsa henne och vi har gjort några problemlösningsspår för att hon ska lära sig att hitta spåret igen när hon tappar det, t ex genom att spårläggaren gör återgångar.

Vi gjorde också två cirkelspår, där spårläggaren gått 10 varv i en stor cirkel och det problemet löste hon bra (fast anledningen till att vi gjorde det två gånger var att jag inte riktigt litade på att hon löst problemet första gången eftersom hon aldrig följde cirkeln runt som de andra gjorde, men hon gjorde likadant andra gången så det är kanske hennes sätt att lösa just det problemet).

Vi har också tränat uppletande och gjort budföring, kört stadsspår, spårat ikapp "busar", spårat hårda spår och gjort miniuppletande. Allt har förstås varit kul, men jag tyckte speciellt att miniuppletande och hårda spår var kul, kanske för att Chansa var mycket duktig på just de sakerna. Det var också kul när vi idag tillsammans med Pernilla och Viper samt Åsa och Xon spårade ikapp ett par "biltjuvar" (Mia och Martina) inne på skjutfältet.

Vädret har varit okej för det mesta. De första två dagarna var det varmt och soligt, men annars har det mestadels varit mulet och ganska perfekt väder för hundträning (men tyvärr också för mygg och knott). Det regnade dock lite på festkvällen, d v s tisdag, och på torsdag förmiddag regnade det riktigt ordentligt, fast det klarnade upp på eftermiddagen. På dagarna har jag förstås tränat hund och på kvällarna har jag varit i puben, precis som vanligt på Tåmelägret.

Nu är jag väldigt peppad på att lägga en massa roliga och kluriga spår åt henne, men först får det bli ett par dagars vila, för hon är verkligen jättetrött. Och det är jag också.
 
 Tältet är uppe och Chansa får sin mat innan jag ska gå och äta. Hon har för övrigt ätit mycket bra hela veckan. 

 Scott är för feg för att simma ut och försöker istället ta Chansas pinne när hon kommer in med den.

 En dag när vi skulle gå ner och bada på lunchen träffade vi på den här ormen.

Ibland är hon inte snygg...

 Miniuppletande.
Foto: Mia Forsberg

 Xon tränar miniuppletande.

 Chansa spårar (svansen är ett tecken på att hon faktiskt spårar).
Foto: Mia Forsberg.
 
 Zingo med sin slutpinne.

 Udo spårar hårda spår.

 En liten film på mig och Chansa när vi tränar hårda spår.
Foto: Mia Forsberg

 Wiper spårar i en park inne i Byske.

 Jag och Chansa spårar på skolgården.
Foto: Martina Östlund.

 Catarina och Enzo spårar genom den jättestora gran som jag krupit igenom när jag la ut spåret.

 Enzo har hittat  leksaken i slutet av spåret.

Jag och Chansa när vi väntar på att Xon ska hitta spåret och ta vid efter oss.
Foto: P-O Wallmark

Chansa har varit mindre trött under lägret än de två föregående år vi varit där, så vi har faktiskt kunnat göra lite grann på kvällarna också. På den lediga förmiddagen efter festmiddagen tränade vi t ex lite miniuppletande och hårda spår och en kväll gick vi ner och roade oss lite på skyttebanan som de satt upp:
 Chansa poserar på en hög med sandsäckar.

 Chansa hoppar genom ett fönster.

 Det växer rikligt med blåklockor nere vid skyttebanan och havet. 

Det har gått riktigt bra att bo i tält. Fast det regnade ett par dagar blev det inte blött inne i tältet. Inte heller låg mitt tält och flöt i en stor vattenpöl som Pernillas tält gjorde. Chansa har varit lugn och snäll och har hellre velat ligga i sin öppna bur än att mysa med mig på nätterna. 

Chansa sover gott i buren.

 Fast ibland ville hon ligga på min sovsäck och mysa lite. 

När vi var inne i Byske och spårade stadsspår blev det en del väntetid och jag passade på att fota lite blommor. 
 Vit blomma.

 Lila blomma.

 Vackra blad med vattendroppar.

 Fontänen i parken där Pernilla och Viper spårade.

Hela gänget.
Foto: Jenny

2 kommentarer:

Anonym sa...

Välkomna hem, som vanligt låter det som ni haft det jättekul och givande på lägret. Det är super när man kan få pepp för fortsatt träning. :-) Kram på er!

Vickan sa...

Ja, det har verkligen varit en rolig och givande vecka, kanske till och med den bästa Tåmeveckan någonsin :-)