onsdag, oktober 15, 2014

Lydnadsträning

Efter två riktigt tunga arbetskvällar var det mycket skönt att vara ledig idag. Den enda riktiga plan jag hade för dagen var att träna lydnad med Anna och Udo. Chansa var lite för speedad i början, kanske för att jag åkte med Anna till klubben istället för att cykla. Dessutom fick hon bara en kort rastning innan vi gick ut på planen. Men även om hon inte var helt perfekt så var det i alla fall inte total katastrof, även om hon vid ett tillfälle snodde apportbocken mitt framför Udo och avlämnade den fint till Anna. Udo var i alla fall mycket duktig som satt kvar! 

Jag körde igenom hela lydnadsklass 1och det gick både bra och dåligt. Det som verkligen är jättebra är att hon klarar att hålla ihop ett helt program även utan belöningar och bara lite lugnt beröm mellan momenten. Hon brydde sig inte heller om Anna som kommenderade. Det som inte var lika bra var läggande och ställande. På läggande under gång lägger hon sig knappt och på ställandet tar hon några steg. En gång i tiden hade hon helt fantastiska lägganden, men sedan gick något fel. Det kan bero på att vi inte tränade så mycket på det under tiden hon var skadad. Jag får i alla fall gå tillbaka lite i träningen och se om jag kan få till det igen. Ställandet har nog aldrig varit helt perfekt, men även med det får vi börja om lite från början. 

Tandvisning är också ett moment som vi behöver träna på. I höstas tränade vi rätt mycket tandvisnig eftersom vi hade tänkt tävla ettan (blev inget av med det eftersom hon började löpa) och det gick jättebra, men sedan dess har vi haft fokus på appellen och inte tränat på det. Jag tror dock inte att det blir några problem. Redan efter ett par övningar på att sitta stilla medan Anna kom fram mot oss kunde hon både komma fram och ta henne på nosen utan att hon reste sig och ville fram och hälsa. 

Förutom lydnadsklassmomenten tränade vi också lite kryp. Jag har aldrig lärt någon hund att krypa, så jag känner att jag inte riktigt vet vad jag gör, men jag tror att hon har en ganska bra teknik. Än så länge kryper hon dock bara 1-2 steg medan jag går baklänges framför henne, så det är tur att vi har ända till typ juni på oss innan vi ska tävla lägre :-)

 Vad ska vi göra?

 Chansa ligger platsliggning medan Udo springer (det var meningen att han skulle ta apporten, men den sprang han över). 

 Chansa ligger platsliggning medan Udo rapporterar. 

 Chansa ligger platsliggning medan Anna kampar med Udo som belöning. 

 Udo. 

Chansa hoppar. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Det finns alltid saker att fila på, det är en del av charmen med hundträning. Fast ibland är man inte så road när det poppar upp nya saker!