torsdag, januari 24, 2008

Snöoväder

I morse var bussen en kvart sen till Umeå på grund av snöoväder. Det snöade inte här hemma, men halvvägs till Umeå så snöade det riktigt rejält. Busschauffören var till och med tvungen att stanna och gå ut och sopa av rutan eftersom vindrutetorkarna inte hann med att ta bort allt.

När jag gick till busstationen när vi hade slutat kunde jag knappt se vart jag gick på grund av snöyran. Det var dessutom blötsnö, så jag blev ganska blöt också. Naturligtvis skapade vädret också problem med bussarna. Det var mycket folk som skulle med bussen och både linje 12 och linje 100 blev proppfulla på en gång. Därför stannade bussen någonstans längs E4:an där en annan buss väntade så att vi som skulle till Skellefteå fick byta buss. Det gick inte särskilt fort och jag kom hem en halvtimme senare än vanligt.

Men här i stan verkar det inte ha varit något snöoväder alls. Lite synd, eftersom jag var lite sugen på att ta på mig ordentliga kläder och gå en promenad med Myrrha i ovädret (jag vet, jag är lite udda men jag gillar att promenera i snöstorm). Fast jag gick förstås en promenad med Myrrha ändå.

I kväll har det märkts särskilt mycket att Myrrha är en hund med egen vilja. Hon måste ju äta lunch p g a sin sjukdom och i vanliga fall äter hon lunch klockan ett, men eftersom jag kom hem så sent så fick hon inte lunch förrän halv tre. Därför tänkte jag ge henne middag lite senare. Men det tänkte hon inte gå med på. Vid tio i sex började hon säga till att det började vara dags för middag och när hon ändå inte fick någon så låg hon och stirrade på mig och gnällmorrade (det är den bästa beskrivning jag kan komma på för det ljud hon gör). Så höll hon på en hel timme tills jag gav upp och gav henne mat.

Men det verkar ju som att hon faktiskt kan klockan. Jag har många gånger hört att hunden inte alls kan klockan, utan det bara verkar så eftersom den blir hungrig med jämna mellanrum. Men när hon hade ätit lunch så sent så borde det inte vara hungern som styr att hon säger till att hon vill ha mat. I och för sig så tror jag inte att hon någonsin inte är hungrig, men det måste ju finnas grader av hunger.

Annars har hon mest legat i sin "nya" sackosäck och haft det mysigt.

Fast att ligga i soffan och mysa med matte är inte så dumt det heller. Fast jag tror att Myrrha är tacksam för att jag bara daltar med henne genom att låta henne sova i soffan ibland och smaka på något gott någon gång då och då och inte klär på henne löjliga kläder, som vissa i debatten som jag såg på TV (som dock var en av de sämsta TV-debatter jag sett).

Inga kommentarer: