söndag, mars 29, 2009

Jobbhelg

Vacker hund i vårsolen

I helgen har jag jobbat och då helgpasset hos min brukare är väldigt långt, från 12.30 på lördagen till 14.00 på söndagen, så känns det som att jag knappt har gjort annat än jobbat hela helgen. Dessutom hade min brukare inplanerat ett kyrkobesök idag. Som den ateist jag är tycker jag inte att det är speciellt kul att gå till kyrkan. Fast lite lust att skratta fick jag när prästen läste ett stycke ur bibeln som skulle bevisa att det som står i biblen är sant. Beviset var att Jesus i nämnda bibelstycke sa att det som står i bibeln är sant...

Innan jag började jobba på lördag förmiddag gick jag en promenad på 1,5 timme med Lyle. Vädret var jättefint så jag tog kameran med mig.
Det börjar se ut som att våren är på väg.

Is

Lyle poserar.

Leta!

Han hittade bollen.

Lyckliga lakritstrollet Lyle

Det var en härlig promenad, ända tills vi träffade på en lös schäfertik. Den kom rusande mot Lyle och eftersom den inte såg snäll ut försökte jag skrämma bort den, men lyckades inte. Den sprang fram till Lyle och de hälsade stelt på varandra. Jag la mig inte i, eftersom hundar oftast klarar sådan möten bättre utan inblandning. Till slut tyckte Lyle att de var färdiga och började gå därifrån, men då hoppade schäfern på honom. När jag röt till och högg tag i schäferns nackskinn släppte hon och jag höll henne tills ägaren kom fram. Lyle blev inte skadad på något vis, men han blev väldigt låg efteråt.

Ägaren ursäktade sig med att han inte såg oss i tid, men jag tycker inte att det är en godtagbar ursäkt. Hunden såg oss och började rusa mot oss på 20-25 meters håll och på ett sådant avstånd ska man kunna kalla tillbaka eller stoppa hunden. Kan man inte det ska man inte ha den lös, tycker jag. Han försökte ropa åt den när den stack iväg, men den lyssnade inte alls. Karln som ägde schäfern hade också sin dotter med sig som sa till honom "Jag har ju sagt att du måste ha mer koll" och det tyder ju på att det varken var oväntat eller första gången.

Lyle har varit hos Jonas medan jag jobbade och Jonas hade kastat frisbee åt honom, vilket inte helt oväntat ledde till att Lyle blev skadad. Dock är det inte Jonas fel. Lyle har väldigt dålig kvalitet på klorna och nu är det en klo som gått sönder igen, men han verkar inte ha ont. Nu ikväll har vi gått en promenad upp till klubben på instruktörsmöte och han visade inte att det gjorde ont på något vis.

Inga kommentarer: