söndag, oktober 04, 2009

Oktobertävlingen över

Så var oktobertävlingen över för den här gången. Det har varit en ganska tung helg. I lördags hämtade Martha upp mig på morgonen och så åkte vi upp på klubben för uppropet med appellhundarna. Lite snopet och irriterande var det förstås att bara två ekipage dök upp. Det känns ju inte speciellt kul att jag och Martha ägnade tre timmar åt att märka upp appellspår och appellsökruta och så kommer det inga tävlande.

Nåja, Jenny och Wix samt David och Nemo var ju i alla fall där, så vi körde budföring och lydnad med dem. Nemo hade en egen uppfattning om hur lydnad går till, vilket inkluderande bl a ärevarv med apporten och hopp med skallmarkering. En del goda skratt bjöd han på, men efter lydnaden var det bara appellsökhunden kvar. Men det var i alla fall roligt att det gick så bra för Jenny och den lilla chokladbollen Wix och de fick uppflytt på väldigt bra poäng.

Min arbetsuppgift för dagen var därför ganska snabbt avklarad. Men jag stannade kvar på klubben och tittade på elitspårhundarnas lydnad och uppletande. Det var en del som strulade under dagen, så det drog ut på tiden; vi var inte färdiga förrän ca halv sex. Men det kändes i alla fall kul att det blev så bra resultat och att vi fick dela ut tre cert.

En annan av dagens höjdpunkter var när jag rastade Aija och mötte två tanter i skogen och den ena utbrister "Ohh, visst är det en boxer?" Med sin långa och sitt överbett är Aija är verkligen raka motsatsen till en boxer:
En boxer?

Men sedan var det förstås en del städning och jag var inte hemma förrän halv sju. Och då cyklade jag iväg till Coop för att handla en del inför dagens tävling. Det gick åt mycket mer varma mackor än vi hade räknat med. Men sedan blev det ett varmt bad och sedan mys i soffan med Lyle, som inte fått göra så mycket under dagen, förutom att springa lite i skogen när vi tog ner snitslarna. Det var kallt, men soligt och fint hela dagen så jag passade på att ta lite bilder.

Wix har hittat en figurant.

Lyle leker med en pinne medan jag plockar ner snitslar.

Mithras apporterar

Indras öga

Finns det något sötare än schäfervalpar?

I morse tog jag och Lyle lite sovmorgon eftersom jag bara skulle ropa lydnaden för lägre och högre, och de började ute i skogen. Men det var inte så kul att stiga upp och upptäcka att det ösregnade. Och inte heller var det speciellt roligt att cykla upp till klubben i regnet och blåsten. Min arbetsinsats blev ganska kortvarig även idag, eftersom det var många hundar som bröt efter spåren och söket. I slutändan blev det så att jag fick ropa lydnaden för en elithund och en högrehund.

Vi blev därför ganska snabbt klara, men trots att vi var blöta och kalla stannade jag, Lena, Frida och Martha kvar och tränade när vi hade städat färdigt. Det är alldeles för sällan som man ger sig ut i sådant här oväder för att träna, så det är ju lika bra att passa på när man redan är genomblöt. Att det är på tok för sällan märktes på Lyle, för han var lite ovillig att sätta och lägga sig där det var som mest blött. Men annars gick det rätt bra. Jag började med några av treans moment, t ex hopp-apport och precis som jag hade trott funkade det jättebra. Sättande under gång gick bra, förutom att han satte sig lite långsamt (troligtvis på grund av att det var blött; måste testa det när det det är torrare). Jag började också lite lätt med ställandet på fjärren och det kommer nog att bli bra till slut. Vittringsapporteringen kommer däremot att bli lite av en utmaning.

Lyle har legat i sin nya bur en hel del under helgen och det verkar han ha trivts ganska bra med. Han har i och för sig gnällt en del, men tydligen bara när jag har varit i närheten. Förmodligen hoppas han väl då på att jag ska ta ut honom och göra något kul med honom. Han är ju inte heller speciellt van vid att sitta i bur. Han har legat lite i den här hemma, men då har den ju varit öppen hela tiden, så på tävlingen i fredags var det första gången som jag stängde in honom. Men jag tror att han med kommer att vänja sig och trivas jättebra i sin "lilla" bur.

Inga kommentarer: