söndag, november 07, 2010

Tävling

I helgen har jag och Lyle tävlat lydnadsklass III igen, den här gången i Åbyn. Det har ju inte gått så bra de tidigare två försöken och det gick inte så bra den här gången heller. Men trots att poängen faktiskt var lägre än när jag tävlade i Boden så är jag mycket mer nöjd med helgens resultat. Anledningen till det är att han den här gången var pigg, alert och samarbetsvillig även om det ändå blev en del nollor.

Jag var tävlingsledare för lydnadsklass II på förmiddagen så Lyle och Chansa fick sitta i bur i stugan. När det sedan, efter ganska lång väntan, var vår tur och vi ställde upp för sittande i grupp så ville Lyle bara lägga sig och äta snö. Då kom jag på att han inte druckit något på hela dagen, så förmodligen var han jättetörstig. Men han satt när jag lämnade honom och han satt nästan hela tiden; han la sig ett par sekunder innan tävlingsledaren sa att tiden var ute.

Platsliggningen gick inte så mycket bättre. Han var orolig, reste sig upp och la sig igen och åt snö. Tyvärr har jag ju inte haft så mycket möjlighet att träna platsliggning på onsdagarna eftersom jag är med i onsdagsgruppen och i stort sett inte har någon annan att träna med heller. Sist vi la platsliggning på onsdagsträningen var det två hundar som började slåss, så det skulle kunna vara så att han känner sig otrygg p g a det. Men han känner sig ju rent allmänt otrygg med andra hundar, så det är nog det vi behöver träna på.

Innan det var vår tur på planen fick han dricka lite vatten för att minimera risken för snötande och när jag värmde upp honom kändes allt väldigt bra. På fria följet var han med och hade fin kontakt hela tiden, så det var jag jättenöjd med, trots ett par missar, t ex att han inte satte sig efter stegförflyttningen bakåt. Inkallning med ställande och läggande har ju varit lite av ett problemmoment, speciellt då ställandet. Men nu var det läggandet som krånglade och jag fick säga "ligg" en gång till innan han la sig.

Rutan var lite av en besvikelse. Det är ju hans favoritmoment och han är så duktig på det när vi tränar, men på tävling lyckas vi aldrig få till det. Den här gången försökte han först apportera konen som markerade var vi skulle stå och sedan sprang han ut och busade och åt snö, så jag avbröt momentet. Hoppapportering är ett annat av hans favoritmoment och eftersom han redan var rätt uppe varv så såg det ut som att han tänkte springa förbi hindret på tillbakavägen så jag klämde i med ett "hopp", så han hoppade, men han busade lite med apporten vid avlämnandet.

Metallapporteringen har ju varit vårt stora problemmoment, men otroligt nog fick vi faktiskt betyg på det. Visserligen skällde han först på apporten och han morrade och ruskade lite på den när han lyfte upp den, men jag är jättenöjd att han utförde momentet. Jag trodde faktiskt inte att vi någonsin skulle lyckas få poäng på det momentet.

När tävlingsledaren höll på att lägga ut vittringsapporterna fick Lyle syn på Hades och Bixa på vägen precis utanför planen och jag kände att han blev väldigt störd av det. När jag kommenderade hörde han mig inte, utan satt som klistrad vid mitt ben och eftersom jag inte är säker på att han ens sett tävlingsledaren lägga ut apporterna försökte jag inte tjata ut honom, eftersom jag var rädd att han skulle ta det som att jag uppmuntrade honom till att ge sig på Hades.

När det var dags för fjärren hade han dock släppt fixeringen på Hades, vilket jag faktiskt var lite förvånad över. Men han var lite överspeedad och på första ställandet tog han ett par skutt framåt, så där hade vi ju ännu en nolla. Men jag är ändå rätt nöjd eftersom jag kände att jag hade honom med mig hela tiden (utom vid vittringen, men det släppte han ju) och de missar vi gjorde berodde på att han var lite väl pigg och inte tvärtom.

Så här såg poängen ut:
Sittande i grupp 0 ligger
Platsliggning 0 står, ligger
Fritt följ 7,5 pos., sitter ej, snett sätt
Sättande 10
Inkallning med ställande och läggande 7,5 segt läggande
Rutan 0 utför ej mom
Hopp-apport 8 lite bus
Metallapportering 5,5 ljud, tappar, bus
Vittringsprov 0 dk, avbryter
Fjärrdirigering 0 utför ej mom tillfreds
Summa: 125

Men även om det inte gick bra för oss så gick det bättre för andra. I trean vann Camilla och Bixa på 304 poäng och Martha och Idefix blev tvåa på 291. Sanne och Tile gjorde också en imponerande debut i eliten med ett förstapris på mycket bra poäng och i lydnadsklass I tog Agneta och Moddy ett förstapris på bra poäng.

Inga kommentarer: