fredag, mars 18, 2011

Ledig fredag

Idag blev jag oväntat ledig och det var väldigt skönt. Det innebär dessutom två dagar ledigt i rad och det är jag inte bortskämd med. Jag började dagen med sovmorgon och sedan gick jag en långpromenad med hundarna. Tyvärr var det inte lika soligt och fint som det varit de senaste dagarna, så jag lämnade kameran hemma.

Det gick inte heller speciellt bra att gå på skoterspåren där jag brukar gå. Det är nog ingen som har kört där på ett tag, så spåren var delvis översnöade. Men hundarna hade kul i alla fall eftersom skaren höll bra för dem. Fast Chansa skrapade upp såret efter hundbettet på skaren. Hon tacklade också Lyle så att han började halta. Och själv halkade jag och landade med knät på ett grus från det de sandat gångvägarna, så det gick hål både på mina Fjällrävenbyxor, långkalsonger och knät. Så vi kom allihop hem mer eller mindre skadade.

Detta har inte varit den bästa veckan. I onsdags började min mobiltelefon pipa för att batteriet höll på att ta slut. Ända sedan jag "ärvde" den av Jonas har den varit lite knepig att ladda, men i onsdags gick den inte att ladda hur mycket jag än vickade, vred och vände på laddaren.

Till slut blev jag förbannad och kastade telefonen i golvet. Och det enda som hände var att telefonen ännu mer envetet pep om att batteriet var slut! Men jag har ju ingen annan telefon och inte heller någon väckarklocka (och förutom klockan på datorn har jag ingen annan klocka heller), så jag blev tvungen att cykla in till stan och köpa en ny telefon. Det är i och för sig något jag funderat på att göra ett tag, men jag hade velat ha lite mer tid för att välja. Nu blev det den billigaste telefonen av samma märke som den gamla.

När jag kom hem och skulle sätta igång telefonen fanns ingen instruktionsbok i kartongen, bara en broschyr som upplyste om det olämpliga i att kasta telefonen i öppen eld, sänka ner den i vatten och att prata i telefon och köra bil samtidigt. Jag hittade till slut en instruktionsbok på nätet, men när jag skulle ladda telefonen så funkade det inte. Då upptäckte jag att det berodde på att Adam dragit ut kontakten till grenuttaget i vilken telefonladdaren satt. Så nu har jag köpt en telefon fast jag egentligen inte behövde det.

På onsdag kväll promenerade jag och Chansa upp på klubben eftersom det var sista gången på vår studiecirkel i Bra relation. Jag kom lite tidigt till klubben för att hinna träna lite lydnad med Chansa innan. Vi tränade lite fritt följ, läggande och platsliggning. Fria följet har vi inte kommit så långt med, så det är nästa projekt att ta tag i på allvar. Vi körde i alla fall lite ingångar och starter och det funkade bra.

Efter studiecirkeln fick hon leka en stund med Yra. Det är inte alla hundar som gillar att leka så hårdhänt som Chansa, men Yra gör det. Det var t o m så att Yra var så hårdhänt att Chansa fick säga åt henne att lugna ner sig lite. Jag önskade då att jag hade haft kameran med mig, för synen av Chansa med svansen höjd och framåtlutad kroppsställning med tassarna på Yras manke och Yras sänkta blick och svans och tillbakalutad kroppsställning hade platsat i vilken bok om hundspråk som helst.

Efter ett par sekunder gjorde Chansa en lekinvit och så lekte de utan problem. Det är kul för Chansa att leka med en hund som faktiskt är fysiskt starkare än henne, så att hon ibland hamnar i underläge, och som tål hennes tacklingar.

Inga kommentarer: