tisdag, mars 08, 2011

Trodde jag skulle slippa detta

Chansa har börjat lösa hår så idag passade jag på att borsta henne. Jag trodde att pälsvården med en korthårig hund skulle bli enkel jämfört med de hundar jag haft innan, men jag samlade ihop till en rejäl hög med päls.


Chansa och jag håller på att samla ihop till en terv.

Sedan borstade jag igenom Lyle, eftersom han ska vara hos Jonas i några dagar. Han är ju lite allergisk, så det hjälper kanske lite grann i alla fall.

Högen jag borstade bort från Lyle var inte i närheten av lika stor som den från Chansa (mycket av det var också bortklippta tovor och från tassarna).

Idag har vi inte gjort speciellt mycket. Jag har packat lite grann och städat lite. Det var minst sagt en hel del hundhår på golvet. Lite kan man ju städa innan man åker, även om jag inte har stort hopp om att det ska vara välstädat när jag kommer hem igen.

Jag var också in till stan och gjorde lite ärenden. Bland annat var jag in på Björkis och köpte en expanderlina, för nu ska det förhoppningsvis bli lite skidåkning med Chansa. De hade tyvärr inte någon lila expanderlina som matchade den plommonlila nomeselen och mitt lila midjebälte, så det fick bli en svart.

Lyle har precis blivit hämtad och Chansa undrade efter en stund vart han tagit vägen. Hon såg förstås att han gick men när han varit borta ett tag gick hon och nosade vid dörren. Jag tränade istället lite apportering och hopp-stå med henne. Apporteringen fortsätter att gå riktigt bra. Det enda problemet jag har är att jag inte helt har bestämt mig för vilken avlämning jag ska ha. Hon vill ju gärna spontant avlämna framifrån och då kommer hon och trycker upp apporten i magen på mig. Men när hon sedan sätter sig tycker jag att hon hamnar lite för långt ifrån. Inte så långt att jag inte enkelt kan ta apporten förstås, men jag skulle behöva att någon som vet hur en bra avlämning framifrån ska se ut tittade på det.

Hopp-stå går också bra. Idag gjorde vi 10 repetitioner och hon gav inte ljud ifrån sig en enda gång. Hon verkar dessutom tycka att det är skitkul. Efter att ha kastat belöningen ganska långt ifrån henne ett par gånger kom hon springande mot mig och sedan gjorde hon ett hopp-stå en bra bit ifrån mig. Det ser väldigt lovande ut inför ställandena på inkallningen. Hon har också betydligt bättre stadga än Lyle. Han älskar också hopp-stå, men han har väldigt lätt för att börja studsa om han inte får beröm/belöning på en gång.

Inga kommentarer: