söndag, maj 15, 2011

Chansas MH

Idag var det då äntligen dags för Chansas MH. Vi var dock sist, så först var jag A-figge på fyra korthåriga vorsthrar innan det var Chansas tur. Det var väldigt trevliga hundar, men ingen av dem kom fram och lekte med mig på avståndsleken och det är ju alltid lite tråkigt.

Under tiden jag figgade fick Chansa sitta i sin bur, så hon var väldigt på när jag tog ut henne när det blev hennes tur. Jag hade lånat Adams videokamera, som Susanne fick sköta. Jag kan dock inte riktigt med den och vet inte hur jag ska få in filmer i datorn, så det kommer att ta ett tag innan jag löst det problemet. Men jag hade också med systemkameran, så lite bilder kan jag bjuda på i brist på film.

Jag brukar alltid skriva vem som fotat när jag inte gjort det själv, men nu vet jag faktiskt inte vem som tagit vilka bilder. Jag tror dock att Ewelyn, Jenny och Camilla var de som turades om att hålla i kameran.

Kontakt hälsning: 4 Tar kontakt själv eller besvarar kontaktförsök
Kontakt samarbete: 2 Följer med motvilligt
Kontakt hantering: 2 Undviker, drar sig undan eller söker stöd hos föraren

Chansa tog först själv kontakt med David och besvarade även kontaktförsök när han sa hennes namn, men hon ville inte alls följa med honom och när han skulle klämma och känna på henne ville hon inte alls vara med utan började klänga på mig. Det förvånade mig faktist lite, eftersom jag aldrig upplevt att hon har några problem med tillgängligheten. Hon tar kontakt med folk och de får klappa henne utan problem. Fast det är förstås aldrig någon (förutom jag) som ställt några krav på att få hantera henne, så det är nog det att det inte var valfritt som fick henne att dra sig undan.

Lek 1 leklust: 5 Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt
Lek 1 gripande: 5 Griper direkt, hugger föremålet i farten
Lek 1 dragkamp: 3 Griper, drar emot, men släpper och tar om, alt tuggar.

Inte helt oväntat startade hon snabbt och lekte mycket intensivt.

Dragkamp med testledaren.

Drog emot även när David var passiv.

Förföljande 1: 4 Startar med hög fart, målinriktad-bromsar in vid bytet
Förföljande 2: 4
Gripande 1: 2 Griper inte, nosar på föremålet
Gripande 2: 5 Griper direkt. Behåller föremålet i minst 3 sek.

Chansa vill iväg efter lilla jaktbytet.

En målinriktad malle i full fart

Första gången var hon väldigt tveksam när hon kom fram till trasan och hon nosade på den, fast på lite avstånd. Jag är inte speciellt förvånad; hon har många gånger tidigare visat sån "bytesrespekt". Andra gången sprang hon dock lika målinriktat och då grep hon också trasan och drog den hela vägen tillbaka till mig.

Aktivitet: 5 Växlar snabbt aktiviteter under momentet alt. oro under hela momentet.

Chansa tyckte inte att det var speciellt kul att stå stilla i 3 minuter.

Inte ett dugg överraskande att vi fick en femma på detta moment. Att vara stilla när man kan göra så mycket annat ligger inte riktigt för Chansa. Hon satt, stod, gick omkring, tuggade på ett träd m m.

Avståndslek intresse: 4 Intresserad. Vill iväg. Enstaka startförsök.
Avståndslek hot/agg: 1 Visar inga hotbeteenden.
Avståndslek nyfikenhet: 5 Går direkt fram till figuranten utan hjälp.
Avståndslek leklust: 5 Griper direkt. Drar emot, släpper inte.
Avståndslek samarbete: 5 Uppmanar passiv figurant till fortsatt lek.

Chansa tittar med intresse på avståndsfiggen.

När jag släppte henne rivstartade hon och sprang raka vägen till gömslet.

Avståndsleken tyckte Chansa var riktigt kul. Hon följde Elisabeth med stort intresse och när jag släppte henne drog hon med full fart rakt in i gömstället. Hon stannade kvar hos figuranten även när hon var passiv och skuttade runt med trasan. En gång hoppade hon t o m upp och stötte till Elisabeth i bröstet med framtassarna för att få igång henne.

Överraskning rädsla: 2 Hukar sig och stannar
Överraskning hot/agg. 3 Visar flera hotbeteenden under längre tid
Överraskning nyfikenhet: 4 Går fram till overallen när föraren gått halva avståndet.
Överraskning kvarstående rädsla: 1 Ingen tempoförändring eller undanmanöver.
Överraskning kvarstående intresse: 3 Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid minst två tillfällen.

Chansa blev lite rädd och arg på dumpe.

Även på dumpe reagerade Chansa precis som jag hade förväntat mig. Jag var rätt säker på att hon skulle skälla en del och att hon skulle gå fram när jag gått halva avståndet. Dock trodde jag kanske att hon skulle vilja kampa med overallen när hon väl insett att det var tyg. Hon gjorde ett försök att bita i overallen när jag gick fram och klappade om henne, men jag sa åt henne och då slutade hon. Hon smakade dock lite lätt på snörena vid dumpes "fötter" ett par gånger när vi passerade.

Ljudkänslighet rädsla: 3 Gör undanmanöver utan att vända bort blicken
Ljudkänslighet nyfikenhet: 5 Går fram till skramlet utan hjälp
Ljudkänslighet kvarstående rädsla: 1 Ingen tempoförändring eller undanmanöver
Ljudkänslighet kvarstående intresse: 3 Stannar upp. Luktar eller tittar mot skramlet vid minst 2 tillfällen.

Chansa går fram till skramlet utan hjälp.

Inte heller på skramlet bjöd Chansa på någon överraskning, utan reagerade precis som jag hade trott. Igår gick vi förbi lådan till skramlet och då hoppade hon upp på det och sprang rakt över det och därför visade hon väldigt mycket intresse för skramlet, så vi fick gå förbi en gång innan Ewelyn kunde dra i snöret. När hon gått fram och jag klappade om henne var hon på väg att klättra upp på skramlet igen.

Spöken hot/agg.: 4 Visar flera hotbeteenden och någon attack.
Spöken kontroll: 5 Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena under hela momentet.
Spöken rädsla: 3 Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll.
Spöken nyfikenhet: 4 Går fram till fig. när föraren gått halva avståndet.
Spöken kontakt: 4 Tar själv kontakt med figuranten.

Chansa har precis upptäckt att det finns spöken i skogen.

Hon håller koll på båda två.

När hon upptäckt att det var en människa under spökdräkten var det full fart mot nästa spöke.

Spökena var det moment där jag inte egentligen hade någon aning om hur hon skulle reagera. Men hon reagerade ungefär som jag hade önskat att hon skulle göra. Jag vill ha en vaken hund, så jag skulle ha blivit besviken om hon inte hade reagerat direkt de kom fram, men det gjorde hon ju. Eftersom Myrrha var väldigt flyktbenägen så tycker jag förstås att det är skönt att ha en hund som håller sig framför/bredvid mig i en hotande situation. När jag gick halva vägen fram till det vänstra spöket gick hon själv fram till det högra och upptäckte att det var en människa under dräkten och när jag tog av det spöket huvan var hon snabbt på väg för att undersöka nästa spöke.

Lek 2 leklust: 5 Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt.
Lek 2 gripande: 5 Griper direkt, hugger föremålet i farten.
Skott: 1 Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd.

Chansa var lika sugen på att leka andra gången David tog fram trasan.


Griper i farten- ja, den formuleringen verkar stämma på Chansa.

Chansa lekte lika intensivt andra gången och skottfast är hon också. Jag är väldigt nöjd med hennes MH och bortsett från hanteringen så reagerade och agerade hon i stort sett som jag hade förväntat mig.

Efteråt var hon ganska trött och la sig t o m på sidan och sov ett tag medan Torsten pratade om henne. Hon har också sovit i stort sett hela tiden sedan vi kom hem, så det har nog trots allt varit en ganska jobbig dag för henne. För mig har det också varit en ansträngande helg, så nu ska jag bara slappa i soffan tills det är dags att sova.

1 kommentar:

Helena sa...

Hallå!
Ett tag sedan jag kikade in. Ser att det är en del om hundar och hundtävlingar. Kan inte kommentera sånt, hundar är ju som du vet..eeeh...läskiga djur jag håller mig en bit bort ifrån.

Däremot tittade jag på bilderna. Verkligen jättefina! Syns att du kommer ihåg att ta med dig kameran dit du går. Hoppas jag också kan fånga någon annan fjärilsort än nässelfjäril på bild, men här ute på tundran har bara de vaknat än tror jag?
Veckans bild såg ut som en wallmo, mycket vacker! Blommar de i stan redan? Här ute på tundran blommar nästan bara maskroserna än. *Suck*
Fotnot Tundran = Norra Yttervik