onsdag, maj 25, 2011

Liten uppdatering

Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade bloggen, men det beror inte på att vi inte gör något. I torsdags hade jag t ex fullt upp. Jag jobbade 7.30-15.30, skyndade mig hem för att hinna äta nåt innan jag skulle cykla upp på klubben för att hålla valpkurs. Jag skulle jobba på natten så vi fick avsluta kursen lite tidigare så att jag skulle hinna cykla hem med Chansa och hinna cykla till Morö Backe till klockan tio. Jag slutade jobba på Morö Backe 7.00 och började jobba på Sörböle 7.30. Då jobbade jag lyckligtvis bara 1,5 timme och sedan fick jag äntligen gå hem och sova.

I lördags var det MT på klubben och jag var A-figge på förmiddagen och testledare på eftermiddagen. I söndags var det MH och då bakbeskrev jag på 7 hundar innan jag började jobba kl 17.00. Lyle hade jag lämnat till mamma för att han skulle slippa vara på klubben och höra skott hela helgen, men Chansa fick följa med. Hon fick förstås mest bara sitta i sin bur och eftersom hon löper undvek jag att rasta henne innan alla hanhundar gått klart. Men på luncherna hann jag i alla fall med att släppa henne lös så att hon fick röra lite på sig och så fick hon sitta bredvid mig medan jag åt, så hon skulle slippa buren en stund.

Hon tröttnade nog också på buren, för på lördagseftermiddagen gjorde hon flera utbrytningar och på söndagen försökte jag inte ens sätta in henne i buren utan hon fick istället sitta uppbunden inne i ena kurslokalen. Hon var mycket lugnare då och det hördes inte ett pip ifrån henne på hela dagen.

Igår var det dags för andra deltävlingen i lydnadscupen. Frida var domare, jag var tävlingsledare och Ulrika var domarsekreterare och vi var lika många funktionärer som tävlande. Det var två deltagare i klass I, som vanns av Anna och Birka och två i lydnadsklass II, som Maria T vann över sig själv eftersom hon deltog med två hundar.

Idag cyklade jag och Chansa upp på klubben för att träna lydnad med Anna och Birka. Framför allt är jag nöjd med platsliggningen som vi avslutade passet med. Jag gick bara i kopplets längd och stod på kopplet eftersom hon är väldigt intresserad av andra hundar, men hon gjorde inte en ansats att resa sig och gå till Birka. Den enda gången hon reste sig var när jag gått fram och belönat henne under tiden hon låg och då tror jag mer att det var ett missförstånd än ren olydnad, för jag glömde säga "ligg" när jag lämnade henne igen.

Vi tränade lite fritt följ, som i alla fall på bilderna som Anna tog ser ganska bra ut, läggande under gång, inkallning, apportering, ställande och hopp. Läggandet är i stort sett färdigt, hennes enda problem där är att hon gärna tycker att momentet är slut när jag börjar gå tillbaka till henne (vilket det ju är i brukset, men enligt min åsikt så ska hunden ligga kvar tills jag säger annat). Hoppet är också i princip färdigt, både för lydnadsklass I och appellen/lydnadsklass II. Dock skulle jag kanske gärna att hon gick ut lite längre efter hoppet.

Ställandet och apporteringen är ganska långt ifrån färdiga moment. Vi tränade också lite tandvisning, vilket vi ju inte tränat speciellt mycket. Än så länge tränar vi mest på att hon ska kunna sitta kvar när någon kommer fram till oss, eftersom hon gärna vill hoppa upp och hälsa. Det var svårt i början, men hon gjorde framsteg. I slutet kunde jag och Anna skaka hand och säga hennes namn utan att hon reste sig.

Jag och Chansa väntar på Anna och Birka.

Mallen väntar förväntansfullt på sin belöning.

Fritt följ.

Jag kan ju inte se själv när jag går, men andra har sagt att hon bara fäller ihop benen och på den här bilden ser ju läggandet rätt snyggt ut.

Det ser ju ut som att avlämning framifrån skulle funka jättebra, men det gör det inte riktigt.

Hopp.

Ser okej ut, men jag skulle vilja ha ut henne lite mer efter hindret.

Anna och Birka.

Birka apporterar riktigt bra (bättre än mallemonstret i alla fall).

Men lilla mallemonstret är imponerande duktig på att vara uppbunden. Hon håller sig lugn och är knäpptyst.

När vi hade tränat klart cyklade jag hem med Chansa, hämtade Lyle och cyklade upp på klubben igen för att vara med på städkvällen. Det var väl inte så kul för Lyle, men han fick i alla fall lite motion. Vi var inte så många som hjälpte till med städningen, men lite snyggare blev det i alla fall runt planerna och inne i stugan. Gott var det också med de grillade hamburgarna som klubben bjöd på efter städningen.

Lyle har ett lite lugnare tempo än Chansa, men är ändå jobbigare att cykla med.

Städning pågår.

Mitt i städningen kom en regnskur.

Inga kommentarer: