lördag, maj 14, 2011

Majtävlingen

Nu är årets första tävling på klubben avklarad och bortsett från några små missöden med en domarsekreterare som försovit sig, en tävlingsledare som spenderat natten på akuten och en tävlingsledare som fick åka till akuten med sin dotter gick allt bra. Jag bakdömde lydnadsklass I och Elit och det gick också ganska bra, tack vare mina små fusklappar med maxbetygen. Efter tävlingen diskuterade jag och Frida lite grann och vi var ganska överens om betygen och det kändes bra att man inte är helt ute och cyklar.

Eftersom jag blev tvungen att ropa lydnadsklass II och III fick Chansa sitta väldigt mycket i buren, men jag hann i alla fall både kasta i mig lite lunch och rasta henne på en tiominuterspaus. Det var dock inte speciellt många tävlande, 12 st i lydnaden och 3 i appellen, så vi blev klara, med städning och allt, redan vid två.

Eftersom jag skulle vara med och bygga banan inför morgondagens MH klockan fem iddes jag inte fara hem utan stannade kvar på klubben och tränade lite med Chansa. Lyle var hos mamma, så jag behövde inte fara hem för hans skull. Träningen med Chansa gick mycket bra. Läggande under gång börjar vara ett färdigt moment och hon gör stora framsteg med fria följet.

Hoppet har vi inte tränat speciellt mycket, men det har hon verkligen fattat. Hon hoppar, går ut en bit och sätter sig snabbt. Jag belönar där, eftersom jag inte vill att hon ska börja tjuvstarta hoppet tillbaka. Jag vet ju att hon kan göra även återhoppen på kommando. Det som vi nu måste träna stenhårt på är att sitta och ligga kvar. Får jag bara till platsliggningen så kan vi snart tävla, men jag tror dock att det tar ett tag innan hon kan ligga 2-3 minuter.

Det blev sedan en del väntan på att de andra som skulle bygga banan skulle komma, så jag och Chansa la oss i solen på altanen och sov en liten stund. I alla fall sov Chansa, medan jag mest bara halvsov. Banbygget gick bra, trots avsaknad av starka män som kunde slå ner trissorna för lilla jaktbytet.

När jag väl kom hem var det skönt med ett varmt bad och nu är både jag och Chansa väldigt trötta, så det blir nog en tidig kväll. Vi ska ju upp tidigt även i morgon för att göra MH, vilket är något jag länge sett fram emot att göra. Jag har ju varit figge/testledare i många år, men har aldrig gått ett MH med egen hund, så det ska verkligen bli kul!

Inga kommentarer: