lördag, juni 18, 2011

Sjuk hund

Nu var det ett tag sedan jag bloggade, men det betyder inte att vi inte har haft något att göra. Snarare tvärtom. I onsdags var jag och mamma på Solbacken och handlade. Jag var bl a in på Arken Zoo och köpte en träningsväst och två "mallebollar", d v s bollar som tål att tuggas på. På kvällen var det vårens sista onsdagsträning och både Lyle och Chansa fick följa med. Vi hade en liten tävling i rallylydnad, som jag och Lyle deltog i. Det var rätt kul, men knappast en sport jag skulle vilja hålla på med.

Det mest otroliga med kvällen var dock att Lyle lekte med en annan hund! Han leker inte ofta med andra hundar, men lilla söta blandrasen Svea (som inte är helt olik honom) blev han genast förtjust i och de fick leka lite. Det är riktigt roligt att se honom leka eftersom det händer så sällan att han tycker om en främmande hund.

I torsdags hade vi avslutning på valpkursen. Jag och Chansa cyklade upp, men jag var så trött efter jobbet att jag inte orkade fara så tidigt att vi också hann träna. Chansa fick demonstrera lite hur man kan jobba med stadga i sitt och ligg, men annars fick hon mest titta på. Jag pratade lite om hundars språk och sedan avslutade vi med att titta på när två hundar hälsade på varandra. Jag har gjort så på flera kurser jag haft och det brukar vara väldigt intressant att studera hundarnas språk.

Igår blev det en vilodag för hundarna, men inte för mig. Jag jobbade på morgonen och när jag kom hem planterade jag blommorna som jag köpte i onsdags. Det gjorde jag på uteplatsen och när jag ändå höll på passade jag på att bära bort lite skräp som låg där till soprummet och till förrådet. Nu är det bara ett par stora saker som ska fraktas bort, men till det behövs en släp.
Chansa "hjälper till" med blomplanteringen.

Rosa margueriter.

Murklocka.

Utanför ytterdörren gjorde jag fint med att plantera i en snygg kruka.

Solros

På eftermiddagen var jag och syrran på stan och shoppade. Jag köpte bl a en skitsnygg (men ganska dyr) tunika, som jag verkligen fastnade för. Det gjorde också Marie när vi var in på Ingmar Inredning, så hon visade upp den för alla sina kunder, som också tyckte att den var snygg. Och det kom ju väl till pass att jag hade köpt den, för helt plötsligt kom jag ju på att jag skulle ut och äta med Catrin och Ewelyn på kvällen.

Vi gick på Los Pepes och maten var mycket god. Jag åt löjromstoast till förrätt, pepparrullad älgytterfilé med päronkonjakssås till huvudrätt och varma konjakshjortron med glass till efterrätt. Billigt blev det förstås inte, men det är ju inte så ofta jag går ut och äter.

Idag har jag jobbat hela dagen och det kändes mycket tungt att stiga upp när klockan ringde eftersom jag varit ute med Lyle ett par gånger på natten för att han var dålig i magen. Precis när jag skulle fara till jobbet spydde han två gånger, så jag blev lite sen för att jag var tvungen att torka upp det. När jag kom hem möttes jag av en mindre trevlig syn- Lyle hade både spytt och bajsat inne. Det luktade dock inte, tack och lov, men det var ju bara att sätta igång att skura.

Han mår fortfarande inte bra, utan ligger mest på sidan och sover. Men han har inte gnällt vid dörren på några timmar nu, så det kanske har hjälpt att han inte fått någon mat på hela dagen. Det är ju dock uppenbart att han inte är frisk och att han inte varit det på ganska länge. Jag tror inte längre på veterinärens gissning att det kan vara stress som gör att han inte mår bra; han är sjuk "på riktigt" :-(

Inga kommentarer: