tisdag, juni 14, 2011

Skogspromenad och sökträning

Eftersom jag och Chansa skulle träffa Anna och Birka och träna lite lydnad innan kvällens sökträning gick jag en långpromenad i skogen med Lyle under dagen. Han blev väldigt glad över att få följa med mig ut utan Chansa.

Men han blir fort trött och han vände om och började gå hemåt innan jag tänkt att vi skulle det. Det var dock inte för att han var trött, tror jag, utan för att han plötsligt blev rädd för något; jag vet dock inte vad. Han blir också väldigt stressad av alla surrande insekter.

Jag hade kameran med mig och som omväxling fotade jag lite annat än bara hundar.

Maskros

F.d maskros.

Midsommarblomster.

En fjäril på ett midsommarblomster.

Fjäril på maskros (vet inte om jag någonsin sett en sådan här fjäril förut).

Men det blev självklart också några bilder på Lyle.

Hund bland hundkexen.

Lyle poserar (motvilligt; här blev han rädd för något ljud och ville helst gå hem).

Jag ville inte gå hem, utan distraherade honom med en godisstubbe.

Godbiten jag satte fast långt ut på en gren var knepig att hitta.

Killen i full fart.

Lyle bland blommorna.

Leker med bollen.

På eftermiddagen cyklade jag och Chansa upp på klubben för att träna lydnad med Anna och Birka. Jag tränade lite fritt följ, hopp, ställande, apportering och lite framförgående. Hon var riktigt duktig. Framför allt tycker jag att hon har blivit duktig på att hålla sig till mig och inte sticka fram till andra hundar. Hon stack inte fast Vinna på planen bredvid rusade iväg och skällde på några som bar fram en agilitytunnel och drog inte heller när Birka sprang. Det hon dock inte kunde låta bli var att sno Birkas apport när Anna kastade ut den. Men hon gjorde det med ett bra gripande och bra fart tillbaka till mig så hon fick faktiskt en godis när hon kom till mig med den.

Sökträningen gick sådär. Hon har vid tidigare sökträningar varit riktigt duktig på att gå fint vid sidan o s v, men idag var hon helt hopplös. Det var ett konstant tjatande på att hon skulle gå fint och hon tjuvstartade ett par gånger. Hon gjorde dock två riktigt snygga skick där hon sprang ut 50 m, tog lösrullen och kom tillbaka till mig och gjorde fina påvis till figgen, där hon fick leka. Men på tredje skicket tappade hon rullen och det blev en massa tjafs. Därför gjorde jag ett kortare skick med markering och det gick bra. Jag har börjat kampa lite med lösrullen när hon kommer med den och det verkar som att hon blir lite bättre på att hålla i den ända in till stigen då.

Inga kommentarer: