torsdag, juni 09, 2011

Spår med valpkursen

Detta har varit en väldigt stressig dag för mig. Jag har jobbat hela dagen och dessutom blev det en halvtimmes övertid. Sedan var det personalmöte direkt efter jobbet och sedan skulle jag vara på klubben halv sju för att åka ut i skogen och spåra med min valpkurs. Men först skulle jag cykla hem, byta kläder, packa fika och annat, rasta Lyle och hämta Chansa, så någon middag hann jag inte med.

Jag la ett spår till Chansa med en spårpinne och en leksak i slutet. Det blev inget långt spår, bara ca 100 m med en 90-gradersvinkel efter ca 80 m, eftersom det mest var för att visa hur spår går till. Hon spårade mycket bra, plockade pinnen och tog vinkeln utan problem. Sedan fick kursdeltagarna spåra med sina hundar och det gick bra för allihop.

Chansa fick också visa hur sök går till. Fast mest visade hundskrället hur det går till när man får vittring på figgen redan på stigen och sedan inte lyder sin matte. Fast när jag fått lite ordning på henne så hittade hon figge, markerade med lösrulle och gjorde ett snyggt påvis.

Sedan fick hundarna prova på lite uppletande av föremål och det gick också bra, även om en del hade lite mycket spring i benen. Efter kursen var slut var jag vindfigge medan Susanne gick en patrullstig med Jackpot och sedan åkte hon och spårade ett spår med honom som hon lagt tidigare, medan jag tränade lite uppletande med Chansa. Hon var nog lite trött i huvudet (och mycket knottbiten) vid det laget så det blev mycket spring. Men hon hittade båda föremålen i alla fall.

Jag hade kameran med mig och tog en del bilder. Tyvärr blev det inte så många bra bilder. Det är lite mörkt i att fota i skogen även om det är ljust ute och vissa hundar försvann i blåbärsriset och gick inte att fota. En del sprang också så fort att de knappt fastnade på bild. Det är inte heller så lätt att fota hundar som spårar; det blir mest bara ryggtavlan på deras matte/husse. Men några bilder blev det i alla fall:

Det viktigaste av allt- fikat. Foto: Susanne Ericsson

Biggles med matte Birgit. Foto: Susanne Ericsson

Rosa leker med en boll.

Lilla Rosa tittar uppmärksamt på när lillhusse gömmer leksaken.

Lilla Hälla letar efter sin leksak.

Alice har hittat sin boll och kommer tillbaka till matte Linnea i full fart.

Biggles i full fart.

Igår var det onsdagsträning och sista deltävlingen i lydnadscupen. Jag hade dock ingen uppgift på lydnadscupen (utöver att jag var den som hade koll på tidigare resultat) och var inte heller ansvarig för onsdagsträningen, så jag och Chansa satt mest på altanen och pratade. Det var otroligt soligt och varmt, så jag orkade inte ta mig ut på planen för att träna förrän mot slutet av kvällen då jag och Anna lade en platsliggning. Jag tränade också lite fritt följ och inkallning.

Jag bad också Lena att titta på våra ingångar med apporten. Chansa vill ju liksom lämna av framifrån men när hon sätter sig hamnar hon alldeles för långt ifrån mig och Lenas tips var att ha ingång framifrån även på inkallning och lära in det ordentligt utan apport. Det låter klokt att ha antingen ingång framifrån eller att hon ska komma in till sidan på allt, men jag måste bestämma mig för vilken ingång jag ska ha. Jag testade mig fram lite på ingång framifrån på inkallningen och hon får faktiskt bättre fart om hon siktar mellan mina ben, så även om det känns lite jobbigt att lära om så kan det kanske vara värt det. Det måste funderas på.

Inga kommentarer: