tisdag, juni 28, 2011

Spår i Drängsmark

I söndags åkte jag och Chansa med Susanne ut till Drängsmark för att spåra tillsammans med Lotta. Chansa har ju aldrig spårat när någon annan lagt ut spåret åt henne så jag bestämde mig för att det var dags för det. Susanne fick lägga ut ett appellspår med 3 pinnar + leksak i slutet åt henne medan jag la Nikkies spår.

Medan vi väntade på att spåren skulle ligga fick lilla Firon gå några korta spår och hitta en människa i slutet. Han var väldigt duktig; det blir nog en bra spårhund av honom med tiden.
Kläppylets Firon, 4 månader.

Firon har fått se Susanne försvinna in i skogen och är väldigt intresserad av att följa spåret och ta reda på vart hon tog vägen.

Chansas spår fick ligga drygt en timme. Jag gick fram mot spåret från sidan och lät henne få lång lina och hon hittade spåret direkt och följde det i rätt riktning på en gång. Hon spårade jättebra och för första gången låg hon på så ordentligt i linan att jag hade önskat att jag hade handskar. Första pinnen hittade hon och apporterade utan tugg.

Sedan hade vi lite otur i första vinkeln. Där tappade hon spåret och lyckades samtidigt snurra runt ett par träd så att linan fastnade så att det blev tvärstopp och jag fick hålla henne ganska länge för att få lös linan. Efter det kom hon liksom av sig och hade ingen aning om var hon skulle leta reda på spåret. Hon snurrade och snurrade och kom till mig och ville ha hjälp. Även när jag såg att hon hade spåret var hon själv inte helt säker, utan spårade fram och tillbaka för att vara helt säker. Men till slut fortsatte hon i alla fall och hittade en till pinne, som hon markerade lika bra.

I nästa vinkel tappade hon också bort sig, men där snurrade hon lite och hittade sedan spåret igen och verkade lite mer säker på sig själv. Hon spårade sedan jättefint tills hon hittade leksaken i slutet. En pinne missade vi dock någonstans, antagligen när hon snurrade och letade spåret, för när hon spårade så spårade hon mycket noga och hon verkar ju inte ha några tendenser till att strunta i pinnarna.

Det var ju inga problem att spåra någon annans spår, men vad vi måste träna mer på är vinklar. Jag vet att vi inte har tränat speciellt mycket på det. Inte så att vi har spårat raka spår, men jag gör ofta mjuka böjar när jag svänger istället för skarpa vinklar. Så det blir något att träna på framöver.

Igår kväll blev det lite lydnadsträning när jag slutade jobba kl 22. Mest tränade vi på framförgåendet, som faktiskt börjar likna ett framförgående nu. Vi tränade också lite platsliggning och att sitta kvar. Hon är ju lite dålig på det och mycket beror det på att jag är dålig på att träna det. Det är roligare att träna det som hon är bra på, men det funkar ju inte i längden så nu ska vi köra hårdträning på att ligga och sitta kvar.

1 kommentar:

Jenny sa...

Det är alltid roligare att träna det man/hunden är bra på. :D Det blir MYCKET tristare att nöta sånt som inte sitter lika bra, vilket ju är en av anledningarna till att det inte går så bra. Och så vidare, i en cirkel tills man tar sig i kragen. Nu när Uzie är konvalescent tränar vi mycket fotgående eftersom det inte är så mycket annat vi kan göra, vi kör fot-stanna och så vidare i fotgående. Det har ju alltid sugit, fotgåendet men det har faktiskt gett resultat nu. Får se om jag orkar hålla i det när hon blir frisk också. :-?
Ha det bra i värmen!