torsdag, juni 07, 2012

Datakrångel

Igår var jag ledig för första gången på hur länge som helst. I alla fall kändes det så. Bäst av allt var det att det inte bara var onsdag utan det var också en röd dag, vilket innebar att det inte var någon gräsklippning. Jag brukar ju vara ledig på onsdagar och varje tisdagkväll ser jag fram emot sovmorgon, men det blir aldrig någon eftersom de klipper gräset här utanför varje onsdag morgon mellan ca 7.00 och 8.00. Utom då igår, eftersom det var nationaldagen!

Jag sov därför ganska länge och när jag vaknade var det fortfarande regn och tråkigt väder, så vi tog det lugnt hela dagen tills det var dags att bege sig ut i skogen för att spåra tillsammans med min appellkurs och P-O. Vi åkte ut till ett mycket fint ställe, där det fanns en grillstuga där vi gjorde upp eld och grillade korv. Fast vi fikade inte bara, utan spårade också. Även Chansa fick spåra lite. En av kursdeltagarna gick ut ett appellspår till henne och jag la ut ett till hans hund.

Chansa fick en bit av en tennisboll och en liten bit av en brandslang i spåret och en liten spårpinne i slutet. Hon fäste på spåret direkt jag släppte på henne, trots att det var någon annan som gått ut spåret, och hon hittade alla föremål och tog vinklarna jättebra. På ett ställe vek hon av från spåret för att nosa väldigt intensivt på ett ställe. Det var dock ganska tydligt att hon gjorde något annat än spårade, så jag avbröt henne och tog med henne tillbaka till spåret och då började hon spåra på en gång.

Kursdeltagarnas hundar spårade också väldigt bra och sedan körde vi budföring också. När vi var klara fick även Chansa springa en budföring med Eva som mottagare. Hon springer som en galning och tendenserna till att tjuvstarta har nästan upphört. Det finns alltså hopp om att hon ska klara specialen i alla fall :-)

Idag har jag jobbat hela dagen och sedan skulle jag iväg nästan direkt igen för att äta middag med jobbet. Men jag hade ungefär en timme på mig att aktivera Chansa, så vi cyklade till skogen, promenerade lite längs en stig som vi aldrig gått förut, tränade uppletande och cyklade hem igen innan jag bytte kläder och gav mig iväg. Jag var lite orolig att hon skulle bli stressad av att jag kom hem och for så snart igen, men det gick hur bra som helst.

Jag hade kameran med mig ut och tog en del bilder, men när jag skulle flytta över dem till datorn funkade det inte. Det var likadant när jag skulle fixa med bilderna från kennellägret, så något är uppenbarligen fel. Men jag vågar inte försöka fiffla med det innan jag gjort back-up (det har jag inte gjort på väldigt länge), så när jag får tid ska jag söka kunnig hjälp ( d v s Jonas). Men därför blir det inga bilder i dagens inlägg.

Inga kommentarer: