söndag, juni 10, 2012

Junitävlingen

Nu är junitävlingen över för den här gången och det känns skönt att få koppla av lite, i alla fall tills nästa tävling i augusti. Vädret var med oss på fredagkväll, då det var riktigt soligt och fint, och på lördagen, men idag har det regnat hela dagen.

I fredags blev det en fullspäckad dag. Först jobbade jag på morgonen och cyklade sedan direkt därifrån till Medlefors för att vara med på friluftsdagen (som dock mestadels blev inomhus p g a vädret). Lärarlaget tävlade mot klasserna i fotboll, tavelmålning, tårttävling samt tipsrunda. Hur det nu gick till så blev jag med i fotbollslaget, trots att jag talade om att jag verkligen inte kan spela fotboll. Men jag gjorde i alla fall nästan mål och lyckades i alla fall springa och vara i vägen för det andra laget.

Efter att ha stannat kvar för att titta på genrepet inför spexet cyklade jag hem, bytte kläder och hämtade Chansa för att cykla upp på klubben för att märka upp planen för eliten. Tävlingsledaren för trean och eliten kom nämligen hela vägen från Blekinge och skulle inte hinna i tid för att märka planen. Sedan dömde jag ettan och tvåan och så snart tävlingarna var klara cyklade jag hem med Chansa, duschade och bytte kläder och cyklade iväg till vårfesten på Medlefors. Festen var kul och jag kom inte hem förrän halv två.

Klockan sex ringde sedan klockan och det var dags att stiga upp och cykla till klubben. Jag skulle vara skytt på rapporten och det var en alldeles lagom uppgift. Jag hittade en varm och solig plats och hade det riktigt skönt ute i skogen. Sedan var jag mottagare på budföringen och tävlingsledare på uppletandet och då fick Chansa följa med och valla rutan. Annars fick hon vara i en kurslokal bakom kompostgaller en stor del av dagen. Efter tävlingarna stannade jag kvar och tränade lite lydnad innan vi cyklade hem igen.

Idag behövdes jag inte på klubben så tidigt så vi sov till klockan sju och var på klubben vid åtta. Då var det ganska lugnt där, eftersom de flesta var ute i skogen, så vi fikade lite och sedan körde jag och Lena budföring med Chansa och Malle. Jag tränade också lite lydnad med henne. Bland annat så tränade jag platsliggning och jag gick ifrån henne ca 10 m. Hon låg i två minuter utan att visa någon tendens till att kliva upp/sticka, trots att det kom en bil, som det klev ut folk ur, och hon såg Lena och Malle busa på den andra planen. Det verkar ju trots allt som att även Chansa kan lära sig att ligga stilla.

Jag hade väldigt lite uppgifter under dagen; jag var bara tävlingsledare på uppletandet efter lunch, så Chansa har inte behövt sitta instängd så mycket. Hon har verkligen uppfört sig bra hela helgen. Hon har varit tyst och snäll när hon varit instängd, men framför allt så har hon varit lugn. Hon har legat stilla och kopplat av, trots att andra hundar har varit inne i stugan. Det känns också väldigt skönt att jag numera inte behöver hålla i kopplet precis hela tiden, t ex när äter eller fikar. Det går också att lägga henne och gå iväg och göra annat, vilket hade varit helt omöjligt bara för någon månad sedan.

Chansa har också skaffat en ny vän under helgen, Zingo. Han var lite skeptisk först och tyckte att hon var lite väl intensiv, men sedan han vant sig lekte de lite grann. I kväll har Chansa mest legat och sovit. Jag har tagit ett varmt bad och tinat upp lite efter att ha stått ute i regnet, så nu tänker jag också sova eftersom det är arbetsdag i morgon. Sista arbetsveckan innan semestern, vilket känns helt ofattbart med tanke på att det är fortfarande är så kallt. 

Inga kommentarer: