söndag, januari 22, 2006

Nytt trick

För Myrrha har det nog varit en tråkig dag idag. Vi har mest sett film eller spelat World of Warcraft idag och inget av det är särskilt intressant för en hund. Men jag har i alla fall varit ute och tränat nu ikväll på postens parkering. Jag hade varken koner eller apporter med mig, så vi körde bara moment som inte kräver några "tillbehör". I fria följet tränade vi på halter; att hon ska sätta sig snabbt när jag stannar. Ibland har hon tendenser att sätta sig lite långsamt, dock sätter hon sig nästan alltid rakt. Idag funkade det i alla fall bra. Ställandet på inkallningen var super- det verkar som att hon fått kläm på att stanna snabbt nu.

Jag gjorde också en liten kontroll på hur fjärrdirigeringen ser ut. Jag la henne och gjorde ett streck i nysnön så att jag skulle kunna se hur långt fram hon flyttar sig. Jag stod själv ca 10 meter ifrån henne. Hon rörde sig ungefär 10-15 cm framåt och det är ställandet från sittande som ställer till det för oss. Det skiftet måste vi alltså träna mer på. Jag är dock mycket nöjd med första skiftet, sitt från liggande. Hon har länge haft för sig att första skiftet alltid ska vara stå, så vi har tränat en del på att hon ska lyssna istället för att anta. det verkar har gett resultat i alla fall.

Nu ikväll har jag också tränat lite tricks. Dels en del som hon kan sedan tidigare och dels lärde jag henne ett nytt trick: att lyfta på höger och vänster tass. Hon kan det inte perfekt än, men det kommer inte att dröja länge innan hon kan det.

Inga kommentarer: