måndag, januari 30, 2006

Utställning

Jag har inte skrivit på ett tag av den enkla anledningen att jag inte haft något att skriva om. Myrrha och jag har inte gjort särskilt mycket. Jag har inte varit riktigt frisk, så vi har hållit oss till lite kortare promenader. Det har dessutom varit lite för halt för att gå långa promenader. Till och med i skogen har det varit halt; jag halkade och föll så att jag skrapade upp ett finger. Plus att jag fick ett rejält blåmärke på rumpan.

Igår var det utställning i Skeriagaraget. Jag hade lovat att sitta i entrén. Som vanligt. Jag tror att det är fjärde, kanske femte året i rad som jag sitter i entrén. Fast jag tycker att det är jättekul. Där får man chansen att träffa folk man känner och se på alla hundar. I år fick jag hjälp av Stina L. Lokalerna var väldigt bra och vi fick också mycket beröm för detta.

Det negativa med att sitta i entrén är att man inte hinner se så mycket av själva bedömningarna. Själv är jag förstås mest intresserad av aussies och de är alltid på morgonen när det är som mest att göra i entrén. Men jag hann i alla fall se finalbedömningarna. Myrrhas systerson Lotus fick en etta och väldigt fin kritik. Ännu bättre gick det för Lotus syster Nayeli, som blev BIR och BIS-3. Lotus bror Caius blev BIM. Dessutom blev hela den närvarande syskonskaran bästa uppfödargrupp. En väldigt lyckad dag för uppfödaren. Det var också en väldigt söt och trevlig aussietik som blev BIS-valp.

Myrrha fick också följa med på utställningen. Eftersom hon inte kan vara med när jag sitter i entrén fick hon sitta i Annica L:s bil hela förmiddagen. När jag hämtade henne vid lunch satt hon och skakade. Jag tyckte det var konstigt, för det var ju inte särskilt kallt. När vi väl kom in i garaget ville hon bara ut därifrån. Hon stretade i kopplet mot dörren och såg inte alls ut att trivas därinne. Jag blev förvånad, för jag hade inte alls väntat mig att hon skulle reagera på miljön. Hon har i alla fall inte haft problem med det förut och dessutom är hon ju van vid parkeringsgarage eftersom vi då och då tränar i garaget här hemma. I och för sig gillar hon inte att träna länge i garaget, men så . Efter en stund skulle jag gå och äta lunch tillsammans med Stina L och så fort vi kom ut ur garaget hoppade Myrrha upp i närmaste snöhög och bajsade. Hon hade diarré; det bara rann ur henne. Undra på att hon inte ville något hellre än att gå ut...

Efter en längre rastning gick vi in igen och då var det inga som helst problem. Medan jag pratade med aussiefolk och tittade på finalbedömningarna la hon sig ner och somnade. Hon låg lite bakom mig, på en helt öppen yta och var inte ivägen för någon. Mitt under BIS-finalen kommer helt plötsligt en karl löpande rakt mot henne med jättekliv. Inte förrän han var på väg att trampa på henne upptäckte han henne och då hoppade han över henne. Sedan fortsatte han till andra änden av ringen för att vissla och ropa på schäfern (nåja, en definitionsfråga) som just sprang runt i ringen Synd att hon inte reste sig upp när han hoppade över henne så att han fallit- det hade varit rätt åt honom för att han bryter mot reglerna och för att han bara rusade på utan att se sig för. Till råga på allt blev den groteska parodi på en schäfer som han dubbelhandlade Best In Show.

Inga kommentarer: