torsdag, januari 29, 2009

Tävla eller inte?

Just nu vet jag inte hur jag ska göra. Ända sedan jag skaffade Lyle har planen varit att vi ska tävla i Piteå i februari. Men för ett tag sedan bestämde jag mig för att vänta till i mars för att jag inte tyckte att vi var riktigt färdiga för att börja tävla. Fast på sista tiden har det gått väldigt mycket framåt med träningen, så nu vet jag inte hur jag ska göra- tävla i februari eller vänta till mars?

Till och med platsliggningen fungerar riktigt bra, fast det är ändå den som gör att jag är tveksam till att tävla. Jag har ju inte haft så mycket möjlighet att träna platsliggning med okända hundar och jag vet inte om han kommer att ligga på tävling när han är omgiven av hundar han aldrig sett förr. Han blev väldigt orolig i tisdags när jag la honom bredvid Vilja, speciellt när hon tittade på honom och gnällde, men på träningen igår låg han fint på två platsliggningar, varav en med helt okända hundar.

Övriga moment gör han så bra att vi nog kan få ett förstapris (även om det förstås finns detaljer att träna mer på), men det är platsliggningen som jag är osäker på. Jag är ganska säker på att han ligger om det blir en lugn platsliggning, men om andra hundar kliver upp och börjar leka eller bråka så tror jag inte att han klarar att ligga kvar- då måste polishunden Lyle lägga sig i. Och vad är oddsen för att det blir en lugn platsliggning i ettan...?

Jag hade med mig kameran på träningen igår och bad Frida att filma mig och Lyle för att jag ska få en bättre uppfattning av hur det egentligen ser ut. Först en liten film på fritt följ (där t ex högersvängar är en sak att träna på, sedan läggande under gång (lite dåligt tempo p g a underlaget) och apportering (tveksamt gripande, förmodligen för att det var första gången med en annan apport än vår egen). Jag la också in en film på Vilja från när vi tränade igår. Och så en söt liten bonusfilm på Nova som kämpar med en påse Frolic :-)

Inga kommentarer: