onsdag, april 15, 2009

Fågelfotografering

Idag var det sista dagen att skicka in sitt bidrag till fototävlingen som jag är med i och jag hade fortfarande inte lyckats få till någon bra bild på fåglar. Eftersom vädret var vackert tog jag en promenad längs älven med Lyle och Aija i hopp om att få någon bra fågelbild. Och visst tog jag en del bilder, men inte precis på fåglar i flykt.

En skata.

Två skator.

En and.

Två änder.

Jag tog ett par bilder på flygande fåglar också men min kamera är inte tillräckligt bra för att det ska bli bra bilder. Förra veckan läste jag i en fototidning om en känd fågelfotograf som ansåg att utrustningen inte är avgörande när man ska fota fåglar: "Det går lika bra med en kamera för 25 000 som med en för 250 000." Han nämnde dock inget om kameror för 4000...

Men så fick jag en idé- om jag kunde få någon av hundarna att jaga fåglarna blir det ju fåglar som både flyger och flyr. Jag har ändå inte en chans att tävla i kvalitet, så jag får satsa på motivet istället (inte för att jag tror att jag har någon chans ändå, men...). Det visade sig dock att ingen av hundarna var särskilt intresserade av att jaga fågel- inte ens mallen. Så till slut kastade jag ut en sten på isen för att få Aija att springa efter och skrämma upp fåglarna.

Det kanske låter grymt, men faktum är att fåglarna knappt blev rädda. Första gången jag kastade stenen så spran Aija ut och apporterade den utan att fåglarna visade minsta tendens till flykt. Andra gången lyckades hon dock skrämma dem så att de flög upp. De landade dock i vattnet bara en liten bit bort och så fort Aija vänt ryggen åt dem klev de upp på isen igen. Så jag tror inte att fåglarna fick några psykiska men av händelsen.

Aija på "fågeljakt"- dock är detta inte min tävlingsbild.

Men det blev också lite annat än fågelbilder.
Aija retar Lyle med en pinne och han blev så trött på henne att han strax efter sprang till mig och stoppade in huvudet mellan mina ben.

Aija mallemaija.

PET-flaskor är lika roliga som pinnar.

Lekfull malle.

Eftersom det är onsdag så var det förstås också onsdagsträning på bilprovningen. Lyle var mer upphetsad den här gången och började gnälla i bilen redan innan vi var framme. Men han skötte sig ändå väldigt bra och det är inga som helst problem att träna med honom mitt bland alla hundar. Tvärtom så koncentrerar han sig nästan extra mycket för att slippa bry sig om de andra. Platsliggningen gick jättebra. Han fick ligga bredvid Wilbur, vilket verkligen var en chansning eftersom Lyle absolut inte tycker om honom. Men Lyle låg alldeles lugnt och stilla i två minuter. Jag gick dock inte så långt ifrån honom, men jag tycker ändå att han är jätteduktig.

Idag fick jag också veta att ÖND ordnar en specialkurs i rapport i Boden i mitten av maj och då jag väntat länge på de specialkurser som jag behöver gå för att kunna gå vidare och bli lärare i hundtjänst så vill jag förstås absolut gå den. Tyvärr innebär det att jag inte kommer att kunna tävla hemma den 17 maj som jag hade tänkt, men lydnadstävlingar kommer det fler av medan det kan dröja länge innan jag får chans att gå en specialkurs i rapport.

Som en liten förberedelse inför rapportkursen körde jag också en budföring med Frida som mottagare och han var otroligt duktig. Han har provat på budföring någon gång förut, men det är inget som jag tränat speciellt på eftersom vi aldrig kommer att tävla bruks då han är blandras. Men han var i alla fall väldigt duktig och lärde sig fort vad det hela gick ut på. Det är kul att ha en så begåvad hund, men samtidigt lite tråkigt eftersom han är blandras och inte får visa upp hur duktig han är på uppletande, sök och budföring på tävling.

Inga kommentarer: