fredag, september 25, 2009

Mycket hundträning har det blivit

I veckan har det blivit en hel del hundträning. I onsdags var jag ledig och när vi vaknade på morgonen gick vi ut för att träna. Jag blev lite missnöjd när jag upptäckte att det var folk som spelade fotboll på fotbollsplanen där jag brukar träna :-( Men det blev en bra promenad ändå, för jag träffade Jenny och vi släppte Lyle och Mio så att de fick leka en stund. De hade verkligen jättekul och såg mest ut som ett svart streck där de sprang; Lyle först och Mio efter.

Efter att de hade lekt en stund hade de slutat spela fotboll så det blev lite träning i alla fall, dock inte riktigt som planerat eftersom Lyle var lite för trött efter att ha busat som en galning. På kvällen var det förstås onsdagsträning. Där brukar det dock inte bli så mycket träning eftersom det är så mycket folk att det är roligare att bara prata och vara social. Men jag la Lyle på den gemensamma platsliggningen i alla fall och gick faktiskt också och gömde mig. Det gick jättebra; han låg lugnt och stilla i fyra minuter, trots att han måste ha hört att min mobil ringde och att jag pratade en stund.

Igår började min tävlingslydnadskurs. Jag hade jobbat hela dagen och var inte speciellt peppad på att hålla kurs, men när jag väl var där så var det förstås kul. Lyle fick visa upp momenten i lydnadsklass I, vilket han gjorde relativt bra (positionen i fria följet var inget att hurra för).

Den stora nackdelen med att hålla kurs på hösten är dock att det blir så mörkt och kallt. Jag var helt genomfrusen innan vi var färdiga, trots att jag letat fram långkalsongerna och vantarna för första gången i år. På grund av att det var så kallt nappade jag på erbjudande om skjuts hem och lämnade cykeln på klubben, så den har jag och Lyle varit och hämtat nu ikväll. Jag har haft Aija idag och hade ingen lust att hämta den under dagen, så därför fick det bli en promenad upp till klubben och när jag ändå var där blev det förstås också lite träning.

Någon hade ställt upp en hel bana på agilityplanen, med nummerskyltar och allt, så jag passade på att köra lite med Lyle. Han är verkligen jätteduktig- synd bara att jag inte är det. Jag måste bli snabbare på att ge kommandon (vilket Amanda sa åt mig flera gånger när jag gick kursen). Det enda hinder som vi har problem med är slalomet, så det jobbade vi lite extra med.

Sedan körde jag lite lydnad också, framför allt passade jag på att träna hopp. Det är helt underbart att ha en hund som aldrig tröttnar! Jag vet inte hur många gånger vi körde hoppet, men det var säkert 15-20 gånger och han var lika tänd på att hoppa sista gången. Det lönade sig att nöta lite grann också, för mot slutet gjorde han i stort sett perfekta hopp (satte sig i och för sig en liten aning snett, men eftersom han hoppar tillbaka så bryr jag mig inte så mycket om det).

Nu tänker jag och Lyle bara ha det mysigt resten av kvällen och gå och lägga oss tidigt (yeah, right!), för jag ska jobba i morgon.

Inga kommentarer: