fredag, september 18, 2009

Spår i Medle

I början av veckan hade jag och Lyle lite träningspaus, eftersom vi båda var lite trötta efter träningshelgen med Towa. I onsdags gick jag och Lyle en skogspromenad på förmiddagen och sedan blev det en förstås en promenad upp på klubben på onsdagsträningen, men det blev inte speciellt mycket träning för Lyle eftersom jag var onsdagsansvarig.

Det var också träningstävling, så efter att ha hållit i platsliggningen var jag tävlingsledare för lydnadsklass II och lägre klass. Men jag hann träna lite fritt följ och apportering med Lyle innan jag åkte hem, fast det blev ett väldigt kort pass eftersom det var både mörkt och kallt. Lyle var dock väldigt taggad på att träna efter att ha suttit i Lenas bil hela kvällen.

Igår blev det i alla fall ett ordentligt lydnadspass tillsammans med Lena och Martha. Jag tränade lite på att stanna kvar sittande, för det har vi fått lite problem med efter agilitykursen då han var så laddad att han flera gånger lyckades självbelöna sig genom att tjuvstarta. Vi tränade också lite ingångar på apporteringen och det gick rätt bra. Det verkar som att det är lättare för honom när det är lite svalare och han inte blir så flåsig. Lite mer motiverad blev han kanske också när jag belönade apporteringen med boll istället för godis. Sedan körde vi rutan och hoppet där jag varierade att köra med och utan target och det gick rätt bra.

Idag blev det spår tillsammans med Susanne, Nikkie och Jackpot. På förmiddagen var vädret toppenfint, men när vi åkte ut till Medle började det regna och sedan fortsatte det att småregna hela tiden medan vi var ute. Lyle fick ett ca 600 m långt spår med tre skogspinnar och en leksak på slutet. Han spårade jättebra och i den första 90-gradersvinkeln gick han verkligen 90 grader, utan att ringa alls. I den andra tappade han spåret och snurrade runt en del, men hittade det igen och fortsatte spåra helt klockrent. Han gick över den första skogspinnen, men hittade de andra två och leksaken.

Jag hade kameran med mig, men på grund av det dåliga vädret blev det inte särskilt bra bilder. Bilderna på mig och Lyle har Susanne tagit, förstås.
Jackpot får på sig selen.

Nikkie spårar.

Jag och Lyle spårar.

Belöning efter spåret.

Lyle och Jackpot leker.

Alldeles strax ska jag och Lyle krypa upp i soffan och se en av mina favoritfilmer, Dirty Dancing, på TV. Tyvärr hittade jag inte min DVD med den när jag flyttade och när jag hörde att Patrick Swayze dött kände jag för att se den igen. Han var en av mina tonårsidoler och när jag fyllde 18 fick jag ett collage med bilder på honom av mina klasskompisa. Han var ju så snygg i Nord & Syd, Dirty Dancing, Youngblood och Point Break (och i The Outsiders, Road House och Ghost, även om det inte var särskilt bra filmer).

Inga kommentarer: