fredag, september 04, 2009

Onsdagsträning, agilitykurs och banbygge

När jag fick schemat för mitt nya jobb blev jag inte precis glad när jag upptäckte att jag jobbade varenda onsdag eftermiddag. Att tänka sig ett liv utan onsdagsträningarna var i stort sett omöjligt och det kändes som att en stor del av mitt liv försvann. Jag blev därför mycket glad när det gick att ordna med schemat så att jag nu är ledig varje onsdag.

Så självklart var jag och Lyle på klubben i onsdags. Jag och Lena åkte dit redan vid halv sex för att hinna träna lite innan det blev för mycket folk på planen. Jag och Lyle fortsatte att nöta på fria följet, speciellt på att minska ner mitt dk med att vrida axeln i vändningar till vänster. Jag började också försöka lösa problemet med inkallning med ställande genom att använda target. Hittills har vi bara kommit så långt att han frivillig ska halvbuga sig på musmattan, men det funkar i alla fall bra. Rutan funkade bra som vanligt, förutom att han blir en liten aning för ivrig när jag inte använder target (eller kanske för att jag belönat lite för mycket med boll).

Jag var också kvällens ansvariga och då blir det ju inte mycket träning, så vi hann inte så mycket mer än så. Det började åska medan jag tränade med Lyle och när det var dags för platsliggning med skott började regnet vräka ner. Alla hade precis ställt upp och kopplat lös hundarna, men när jag sa "lägg hundarna" så gick alla bara därifrån på grund av regnet. Men det regnade inte så länge, så det blev i alla fall en något försenad platsliggning. Sedan var det ett par stycken som ville göra budföring med skott och då blev det lite klagomål, för vi var inte färdiga med det förrän ett par miuter efter sju. Lite irriterad blir man över att man knappt får skjuta på en brukshundklubb! Efter onsdagsträningen hade vi möte i PR/Info, så jag och Lyle kom inte hem förrän vid halv elva.

Igår var det torsdag, vilket innebar agilitykurs. Vi ritade och byggde våra egna banor, vilket var riktigt kul. Lyle var extremt tänd på att köra agility och första gången det var hans tur var han helt vild och galen. Jag tycker inte att vi lyckas göra någonting rätt, men Amanda, instruktören, tycker att han är jätteduktig. Fast hon säger också att han är en väldigt svår hund att köra med eftersom han är så snabb. Jag är inte säker på om vi kommer att satsa på agilityn, men jag funderar i alla fall på att vara med på klubbmästerskapet i agility i oktober, bara för skojs skull.

Idag har jag och Lyle också varit på klubben. Vi promenerade upp dit på eftermiddagen för att bygga banan inför helgens MT och MH. Jag hade tänkt träna både lydnad och agility, men det blev inget. Lyle fick vara med när vi byggde banan och sedan satt vi på altanen och pratade rätt länge och sedan iddes jag inte träna. Men jag ska försöka ta mig tid till att träna lite grann under helgen.

Inga kommentarer: