onsdag, april 04, 2012

Gillar att rulla sig

Onsdagar brukar ju vara mina lediga dagar, men när jag började jobba på Medlefors blev de inte lediga längre. Men nu är det påsklov så idag blev det faktiskt en ledig dag. Efter en välbehövlig sovmorgon tog jag och Chansa en promenad på skaren. Vi var ute i nästan 2 timmar, fast vi gick egentligen inte speciellt långt. Jag hade tänkt gå bort mot växthusen, men skaren höll inte så bra på den sidan av vägen, så vi höll oss istället där skaren höll.

Jag hade kameran med mig, men jag fotade inte så mycket. Det blev lite mulet och jag börjar dessutom själv bli trött på att alla bilder blir i stort sett likadana. Inte heller finns det mycket annat att fota; det är mest bara tråkig snö överallt.

Något som jag fotat en hel del är Chansa när hon rullar sig, vilket beror på att hon rullar sig väldigt mycket. Hon rullar sig inte i äckliga saker (eller, det gör hon förstås, men inte bara), utan verkar helt enkelt tycka att det är både skönt och roligt att rulla sig i snön. I vinter har hon börjat åka kana, d v s hon klättrar upp i en snöhög och lägger sig sedan på rygg med huvudet först och glider ner. Idag när vi var ute hittade hon några "snöhögar" som hon rullade sig på/åkte kana i.

Ytterligare en stilstudie på Chansa när hon rullar sig/åker kana:





Ibland verkar hon inte vara riktigt klok...

 Flygande belgare.

 Räven raskar över isen.

 Lek med kongen blev det förstås också.

Det finns hopp om att våren ska komma i alla fall.

Chansa var rätt nöjd efter promenaden och hade inget emot att lägga sig i bädden och sova medan jag var på personalmöte. Under tiden jag var borta kom mamma förbi och hämtade Chansa, för hon ska vara i Lappvattnet medan jag åker till fjällen. Det känns verkligen konstigt och fel att åka till fjällen utan henne, men det finns ingen plats för henne varken i bilen eller på skotrarna, nu när de inte har någon pulka. Och jag vågar inte låta henne springa efter skotern heller, eftersom det är påsk och proppfullt med folk i skoterlederna. Så hon får helt enkelt inte följa med. Kanske blir det till och med skönt att inte behöva ha något ansvar och hålla koll på henne, fast jag kommer att sakna henne. 

I eftermiddag har jag stekt massor med plättar (för det heter plättar och inte pannkakor!) och gjort sillröra och nu ska jag göra kyckling med ugnsrostade rotsaker och jag ska också hinna med att packa ikväll, för det hinner jag inte med i morgon.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu hinner du ju inte läsa det här eftersom du åkt redan, men ha det så kul!