tisdag, april 24, 2012

Spår

För ett tag sedan, innan all denna snö kom, hade jag börjat få hopp om att snart få spåra på barmark. Idag har det regnat lite grann och en del av snön har försvunnit så nu ikväll bestämde jag mig för att det var dags för ett spår. Det var dock inte det allra lättaste att få ut ett spår, för det var ganska blött, men det blev ca 200 m och gick mestadels på gräs, men också rakt genom en stor vattenpöl och i snö. Jag la godis med jämna mellanrum och efter ungefär halva spåret la jag en liten bit av en trasig tennisboll och i slutet la jag en liten bit av en brandslang.

Spåret fick ligga lite drygt en timme innan vi gick det. Chansa var mycket taggad och tog sig inte ens tid att kissa förrän hon hade spårat klart :-) Men trots att hon verkligen är taggad så spårar hon i ett riktigt behagligt tempo utan att ligga på speciellt hårt, och det är jag tacksam för. Hon är också mycket koncentrerad på uppgiften och störs inte av annat. På grund av den enorma vattenpölen gick en ganska stor del av spåret alldeles intill vägen, som är ganska vältrafikerad, och i vattenpölen "bor" ett andpar, men varken bilar eller änderna fick henne att lyfta på huvudet. Dock blev hon ganska nyfiken på en låda fyrverkerier som låg precis bredvid spåret och kollade in den flera gånger.

Bitvis spårade hon mycket noggrant och precis i spårkärnan, men ibland vallar hon och kan också cirkla tillbaka. När jag kunde se mina fotspår i snön såg jag tydligt att hon gjorde det även när hon helt klart var på rätt spår, så det verkar som att hon gör det för att bekräfta för sig själv att hon är på rätt spår. Det kan säkert bli bättre med lite mer erfarenhet. Jag ser mycket fram emot årets Tåmeläger, då jag och Chansa ska lära oss mer om spår av Mikael Ryberg!

Jag tycker att hon spårar ganska bra, men det jag är mycket nöjd med är hennes plockande av föremål. Hon är väldigt noga med hitta föremålen och när hon hittar dem plockar hon upp dem och kommer till mig i full fart utan att tugga det allra minsta och hon släpper dem på en gång för att få sin belöning. Jag är riktigt stolt över hur duktig hon är!

För ett tag sedan skrev jag här i bloggen om att jag skulle lära Chansa fler tricks och konster, så idag har jag försökt lära henne att spela död. Det är inte det enklaste att lära henne, men det var en av de saker som var svårast att lära Myrrha också. Just därför tror jag att det är en bra sak att lära henne och jag är mycket imponerad över hur fort hon lär sig.

Inga kommentarer: