tisdag, april 17, 2012

Otursdag

Det var visserligen inte fredagen den 13:e idag, men för min del kunde det lika gärna ha varit det. Dagen började med att jag försov mig drygt en halvtimme. Det gjorde i och för sig inte så mycket eftersom jag inte började jobba förrän klockan 12, men jag hade planerat en långpromenad med Chansa före jobbet.

Eftersom jag förlorat lite tid bestämde jag mig därför för att cykla med henne till skogen och promenera där istället för att promenera på trista gångvägar. Istället för att som vanligt ta nomeselen tog jag cykelselen för att det kändes enklare. Och det var kanske lika bra, för när jag kom tillbaka till cykeln efter att ha promenerat och tränat lite uppletande så hade någon förbipasserande snott selen.

Jag gillar inte att cykla med bara halsband och koppel, speciellt inte med Chansa som nästan alltid får ligga på lite i selen när vi cyklar. Jag gillar inte heller att cykla med henne lös på gångvägarna eftersom det är en del folk i rörelse där, men jag kom i alla fall fram till att det senare alternativet var att föredra. Jag kopplade henne dock för säkerhets skull när vi cyklade förbi skolan, men det hade antagligen gått bra ändå, och när vi mötte andra hundar, för jag tror inte att hon skulle klara att passera en annan hund lös när jag cyklar.

När jag släppte lös henne igen efter ett hundmöte klantade jag till det när jag skulle kliva på cykeln igen och välte cykeln så att jag skar mig både i ett finger och på benet. Fingret var det ingen större fara med, men benet är också blåslaget och skrapat och gör ganska ont. På jobbet lyckades jag också skära mig i ett finger, så på högra handen har jag nu plåster på 4 av 5 fingrar.

Två av skadorna kommer från gårdagens träningspass med Chansa, då handtaget på kampgrejen skinnflådde både tummen och lillfingret. Jag har aldrig direkt gjort mig illa på kampgrejen förut, fast det gör alltid ont när hon ruskar och sliter och jag har inte lyckats hitta någon kampleksak som funkar (för mig; Chansa kampar med allt hon får). Handtagen på bitstockar och dylikt gör jätteont och kan tydligen slita bort huden, snören på kongar och dylikt skär in och gör ont och mina händer är för små för att få bra grepp på brandslangar. Det som funkar bäst är repknutar, men de kan också vara lite knepiga eftersom det inte finns så mycket att hålla i.

Och för att klaga lite till så har jag också ont i lillfingret på vänsterhanden från i söndags då vi mötte Ingalill och Hedvig på promenaden. Chansa blev ganska uppjagad och hon hanterar stress genom att kampa, så när hon bet tag i kopplet råkade hon få med även mitt lillfinger. Hon släppte när jag började skrika, men ont gjorde det förstås ändå. Med tanke på hur Chansa är så händer det förvånansvärt sällan att mina fingrar kommer i kläm när hon kampar, men de gånger det händer känns det. Det är dock nästan lite irriterande att det gör så ont fast det aldrig blir mer än ett pyttelitet hål rakt ner och som inte ens blöder.

Det har som sagt inte varit någon bra dag idag, men inte allt var dåligt. Dagens uppletandeträning gick till exempel riktigt bra. Första skicket blev det i och för sig alldeles för mycket spring, men sedan koncentrerade hon sig och jobbade bra. Men det jag egentligen ville träna var kontroll, d v s sitta när jag kopplade lös henne, gå vid sidan fram till uppletanderutan och stå kvar tills jag skickade henne och det var hon mycket duktig på. Hon gjorde inte minsta försök till att tjuvstarta och hon var så fokuserad på uppgiften att hon inte ens brydde sig om de hundar som passerade just innan jag skickade henne.

Nu blir det lite gos med min fina lilla mysmalle.

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj vilken dag :o :-( Uzie bet mig i tummen ett antal gånger i förra veckan när vi tränade tricks, men jag gnäller inte eftersom hon sällan blir så taggad att hon ens bryr sig om att hugga så att säga. :D
Hoppas att du läker allt fort nu. Du får köpa Kalle Anka-plåster så ser fingrarna lite roligare ut. ;-)