fredag, augusti 17, 2012

Den fantastiska hunden

Eftersom jag jobbar i natt har vi tagit det väldigt lugnt idag. Jag jobbade visserligen på morgonen, men när jag kom hem vid 9.30 åt jag frukost ute och sedan låg jag ute i solen och läste, medan Chansa låg bredvid och pysslade med sitt ben, som jag fyllt med godsaker.


På eftermiddagen gick vi en promenad ner till älven så att Chansa skulle få bada lite grann. När vi kom till stället där hon brukar få bada var det en kvinna där och när hon fick syn på oss sa hon "Oh, det är ju du med den fantastiska hunden!" Nog för att jag tycker att Chansa är fantastisk, men jag måste erkänna att min första tanke var att hon måste ha blandat ihop mig med någon annan.

Jag kunde nämligen inte komma på en enda sak som skulle kunna få Chansa att framstå som fantastisk. Det behövs i och för sig inte mycket för att folk ska imponeras. Jag minns t ex en som var så imponerad över att Myrrha sprang till rutan från 5 m håll att han pratade om det i veckor och Myrrha imponerade ofta med sina trick (fast jag är ärligt talat rätt stolt över vissa saker jag lärde henne). Men Chansa kan inga imponerande trick.

Hon hade sett mig och Chansa många gånger när jag cyklade med henne och hon tyckte att Chansa var så fantastiskt duktig på att springa vid cykeln (som sagt, det behövs inte mycket för att folk ska bli imponerade). Efter att ha sett Chansa simma var hon ännu mer imponerad och föreslog att jag skulle börja med vattenräddning. Själv var jag mest imponerad över att Chansa inte drog efter när kvinnan åkte iväg med sin permobil :-)

 Den fantastiska hunden.

 Söthund, som viftar på svansen så att det flyger vatten :-)

Simmar.

Liten film på Chansa som badar.

Efter att ha sovit några timmar aktiverade jag Chansa med ett miniuppletande på grusplanen utanför. Jag la ut 6 föremål och hon hittade och liggmarkerad allihop! En gång la hon sig där jag inte såg något föremål, så jag trodde att hon bara testade att lägga sig, men hon såg så övertygad ut så när jag frågade var den var så puttade hon på föremålet med nosen och minsann, där låg en 0,5x0,5 cm bit av en brandslang!

När vi cyklade till jobbet hade vi så gott om tid att jag stannade och gjorde ett till miniuppletande, den här gången på asfalt. Det var svårare för henne. Inte att hitta föremålen, men att liggmarkera. Hon hann därför äta upp en pytteliten bit brandslang. Hon liggmarkerade i alla fall 2 av 4 föremål, men vi måste nog träna mer miniuppletande på asfalt (vilket vi inte gjort sedan Tåme). Nu är vi på jobbet och Chansa sover som en liten gris, medan jag som måste hålla mig vaken, är lite avundsjuk på att hon sover så gott.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är nog nåt med mallar och permobiler - en farbror här som har en tycker att Uzie är finast i världen. :D Han frågar alltid hur hon mår, och lyssnar artigt när jag förklarar och ställer frågor som är relevanta. Jättetrevligt. :-)
Äta brandslang kan också vara fredagsmys tydligen. :D