torsdag, augusti 16, 2012

Liten film på liggmarkeringar

Igår var det strålande sol och riktig sommarvärme och jag var ledig hela dagen. På förmiddagen var vi ute på gården, där jag satt och läste i solstolen medan Chansa fick sitta ute i linan. Det var verkligen skönt att slappa hela dagen, men på kvällen cyklade vi upp på klubben och tränade. Vi började passet med att lägga en platsliggning med Malle och det gick jättebra. Hon brydde sig inte om Malle och hon klarade också av att ligga när Lena gick tillbaka och belönade (vilket var svårt, för hon tycker hemskt mycket om Lena och hade inte fått hälsa på henne innan).

Vi tränade också lite fritt följ, ingångar, läggande och hopp och det gick bra. Mest nöjd är jag över att hon hade fokus på mig fast det pågick en agilitykurs där de bl a hade pipleksaker (vilket är väldigt stressande för henne).

Susanne kommenderade mig också på linförigheten och det gick otroligt bra. Det blev en väldigt lång linförighet och hon hade kontakt hela tiden och gjorde bara några små missar. Jag kunde förstås ha brutit och belönat när som helst, men jag ville se hur uthållig hon var (och det kan ju vara ett långt program även på tävling) och jag är mycket nöjd med att hon klarade det så bra.

Idag har jag jobbat hela dagen och jag hade egentligen tänkt träna lydnad ikväll också, men bestämde mig för att för en gångs skull prioritera städning. Men lite träning hann vi förstås med ändå och då blev det mera liggmarkeringsträning. Jag "tappade" lite föremål (2 spårpinnar, en bit silvertejp, en brandslangsbit och en enkrona) på gräsmattan när jag rastade henne och sedan fick hon hitta och liggmarkera dem. Sedan gjorde jag också ett kort spår på grus med en bit brandslang i slutet som hon liggmarkerade.

Det var dock inte lätt att hålla reda på kamera, klicker, kampleksak och hund, så det blev en del "intressanta" filmsnuttar när jag kampade med henne och hade kameran hängande runt handleden. Dessa har jag dock klippt bort eftersom jag inte ville göra eventuella tittare åksjuka :-D
Men här är i alla fall en liten film på när jag tränar liggmarkering med Chansa:

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra jobbat båda två! :-) Det tar sig, sa mordbrännarn.