onsdag, juni 22, 2011

Mitt lilla lakritstroll finns inte mer

Mitt älskade lilla lakritstroll.

Idag har mitt lilla lakritstroll fått somna in. Han har varit sjuk ganska länge; även om veterinären inte hittat något fel på honom, så vet jag att han inte varit frisk. Han har druckit mycket och därmed också kissat mycket, t o m inne. Han har kräkts och haft diarré flera gånger det senaste halvåret och han har inte orkat lika mycket som han gjort tidigare. Detta har också lett till att hans problembeteenden och rädslor blivit värre och värre. Det var helt enkelt synd om honom som skulle gå omkring och vara stressad och rädd nästan jämt och därför tog jag beslutet att låta honom sluta sitt liv. Det var inte ett lätt beslut, men jag tror att det var rätt beslut.

Jag gick in till veterinären för att boka en tid igår eftermiddag och fick en tid redan vid lunch idag. Det kändes som väldigt kort tid, men det kanske var lika bra. Igår kväll fick han följa med när jag och Chansa skulle träna sök. Det blev dock ingen riktig sökträning eftersom det bara blev jag och Anna. Vi gjorde markeringsövningar med Chansa och Birka och med hjälp av Susanne och Mari, som var där och tränade bevakning, fick Lyle köra några sökslag och hitta figgar, som han fick leka med. Sedan fick han också hoppa några agilityhinder och springa genom tunnlarna ett par gånger. Han fick också leka med pinnar och sitta med i klubbstugan och tigga hur mycket han ville när vi fikade.

I morse gick jag en promenad med Lyle och Chansa. Vi gick upp till skogen och kastade frisbee på ängarna. Lyle var trött redan innan vi ens kommit dit, men att få springa efter en disc tackade han förstås inte nej till. Jag hade kameran med mig, men vädret var tyvärr lite trist.

Lyle kommer med discen.

Lyle kommer med ännu en disc, tätt följd av Chansa.

Lilla lakritstrollet och lillasyster.

Lek tackade han inte nej till.

Älskade lilla lakritstrollet Lyle.

På väg till veterinären gick vi ner till älven så att han fick simma lite grann och vi hann också med att träna lite lydnad och kasta boll. Han var blöt och trött när vi kom till veterinären, så jag tror att han fick sluta som en lycklig hund. Eftersom han brukar stressa upp sig hos veterinären fick han en spruta med lugnande och så satt vi utanför tills han slappnat av lite. Sedan fick vi komma in och han fick somna in med huvudet på min arm.

När jag kom hem stack Chansa genast huvudet i fickan där jag hade hans tomma koppel och nosade på det och när jag gick ut med henne tittade hon sig omkring som om hon trodde att han var där ute, men annars har hon inte verkat sakna honom. Det gör däremot jag...

söndag, juni 19, 2011

Ungjävlar!

Jag får nog påstå att jag tycker om barn rent generellt, men ungarna häromkring har jag väldigt svårt att tycka om. De kan tydligen inte kommunicera på annat sätt än genom att skrika. Kanske är det därför som deras föräldrar inte vill ha dem hemma, för ofta är de ute till tolv-ett på nätterna. De brukar roa sig med att sparka Foppatofflor mot fönstren och spela fotboll mot väggen, oftast sent på kvällarna.

I höstas höll de på att smyga i buskarna på framsidan och Adam kom flera gånger hem och upptäckte att fönstret i hans rum var vidöppet. Jag såg själv hur ungarna låg i buskarna nedanför hans fönster och försökte pilla upp det, men den gången skrämde Lyle iväg dem.

Och nu ikväll var de här och ryckte upp ytterdörren. Hundarna rusade förstås skällande ut i hallen och ungen/ungarna blev förstås rädd (det hoppas jag i alla fall) och sprang därifrån och lämnade ytterdörren på vid gavel!

Jag har tränat speciellt Chansa på att inte gå ut genom dörren utan lov och nu visade det sig i alla fall att den träningen gett resultat. När jag hörde dörren öppnas trodde jag förstås att det var Adam som kom hem, men när hundarna inte slutade skälla och jag inte hörde någon komma in gick jag för att kolla och då stod både Lyle och Chansa precis innanför den öppna dörren och skällde.

Lyle är fortfarande sjuk. Han fick ingen mat på hela dagen igår, men ändå har han varit dålig i magen hela natten och jag har fått gå ut med honom flera gånger. För de som undrar vart solen och värmen tagit vägen kan jag berätta att vid 04.00-05.00 på morgonen är det varmt och strålande sol. Eftersom han har varit dålig i magen hela dagen har han inte fått någon mat idag heller, förutom lite ProViva. Han är väldigt trött och de enda gångerna han verkligen piggnar till är när han hoppas på att få något att äta. Han verkar vara extremt hungrig, men självklart får han ingenting och det gäller att hålla koll så att han inte stjäl Chansas mat. Skulle han gå fram och börja äta ur hennes skål så skulle hon gå därifrån och dessutom lämnar hon ofta mat.

Eftersom Lyle inte orkar gå någon promenad och jag inte vill lämna honom ensam eftersom han behöver ut så ofta har vi haft en vilodag idag och mest bara slappat i soffan. Jag tycker att det är lite fascinerande hur bra Chansa klarar flera dagars vila. Vi har varken tränat eller promenerat de senaste tre dagarna, men ändå ligger hon bara och sover. När jag var ut med Lyle en gång kom jag tillbaka och hittade henne liggande i hallen; hon reste sig inte ens fast hon självklart måste ha hört oss komma eller åtminstone hört när jag låste upp dörren.

Det talas ju mycket om hundar som klättrar på väggarna om de inte aktiveras ordentligt, men det verkar inte gälla Chansa. Eller så beror det på att hon faktiskt får tillräckligt med aktivering och därför kan slappna av när vi inte gör något. Många gånger tror jag att folk som säger att deras hundar klättrar på väggarna om de inte aktiveras tillräckligt tror att det innebär att hunden har extremt stor arbetslust, men jag är inte så övertygad om det. Min Myrrha var långt ifrån en arbetshund, även om vi tränade mycket, men hon kunde ha svårt att klara fler än en vilodag. Blev det två eller fler vilodagar i sträck började hon gå omkring lite rastlöst och kasta leksaker, oftast gosedjur, på mig. Chansa däremot är en verklig arbetshund, fast med en av- och påknapp.

lördag, juni 18, 2011

Sjuk hund

Nu var det ett tag sedan jag bloggade, men det betyder inte att vi inte har haft något att göra. Snarare tvärtom. I onsdags var jag och mamma på Solbacken och handlade. Jag var bl a in på Arken Zoo och köpte en träningsväst och två "mallebollar", d v s bollar som tål att tuggas på. På kvällen var det vårens sista onsdagsträning och både Lyle och Chansa fick följa med. Vi hade en liten tävling i rallylydnad, som jag och Lyle deltog i. Det var rätt kul, men knappast en sport jag skulle vilja hålla på med.

Det mest otroliga med kvällen var dock att Lyle lekte med en annan hund! Han leker inte ofta med andra hundar, men lilla söta blandrasen Svea (som inte är helt olik honom) blev han genast förtjust i och de fick leka lite. Det är riktigt roligt att se honom leka eftersom det händer så sällan att han tycker om en främmande hund.

I torsdags hade vi avslutning på valpkursen. Jag och Chansa cyklade upp, men jag var så trött efter jobbet att jag inte orkade fara så tidigt att vi också hann träna. Chansa fick demonstrera lite hur man kan jobba med stadga i sitt och ligg, men annars fick hon mest titta på. Jag pratade lite om hundars språk och sedan avslutade vi med att titta på när två hundar hälsade på varandra. Jag har gjort så på flera kurser jag haft och det brukar vara väldigt intressant att studera hundarnas språk.

Igår blev det en vilodag för hundarna, men inte för mig. Jag jobbade på morgonen och när jag kom hem planterade jag blommorna som jag köpte i onsdags. Det gjorde jag på uteplatsen och när jag ändå höll på passade jag på att bära bort lite skräp som låg där till soprummet och till förrådet. Nu är det bara ett par stora saker som ska fraktas bort, men till det behövs en släp.
Chansa "hjälper till" med blomplanteringen.

Rosa margueriter.

Murklocka.

Utanför ytterdörren gjorde jag fint med att plantera i en snygg kruka.

Solros

På eftermiddagen var jag och syrran på stan och shoppade. Jag köpte bl a en skitsnygg (men ganska dyr) tunika, som jag verkligen fastnade för. Det gjorde också Marie när vi var in på Ingmar Inredning, så hon visade upp den för alla sina kunder, som också tyckte att den var snygg. Och det kom ju väl till pass att jag hade köpt den, för helt plötsligt kom jag ju på att jag skulle ut och äta med Catrin och Ewelyn på kvällen.

Vi gick på Los Pepes och maten var mycket god. Jag åt löjromstoast till förrätt, pepparrullad älgytterfilé med päronkonjakssås till huvudrätt och varma konjakshjortron med glass till efterrätt. Billigt blev det förstås inte, men det är ju inte så ofta jag går ut och äter.

Idag har jag jobbat hela dagen och det kändes mycket tungt att stiga upp när klockan ringde eftersom jag varit ute med Lyle ett par gånger på natten för att han var dålig i magen. Precis när jag skulle fara till jobbet spydde han två gånger, så jag blev lite sen för att jag var tvungen att torka upp det. När jag kom hem möttes jag av en mindre trevlig syn- Lyle hade både spytt och bajsat inne. Det luktade dock inte, tack och lov, men det var ju bara att sätta igång att skura.

Han mår fortfarande inte bra, utan ligger mest på sidan och sover. Men han har inte gnällt vid dörren på några timmar nu, så det kanske har hjälpt att han inte fått någon mat på hela dagen. Det är ju dock uppenbart att han inte är frisk och att han inte varit det på ganska länge. Jag tror inte längre på veterinärens gissning att det kan vara stress som gör att han inte mår bra; han är sjuk "på riktigt" :-(

tisdag, juni 14, 2011

Skogspromenad och sökträning

Eftersom jag och Chansa skulle träffa Anna och Birka och träna lite lydnad innan kvällens sökträning gick jag en långpromenad i skogen med Lyle under dagen. Han blev väldigt glad över att få följa med mig ut utan Chansa.

Men han blir fort trött och han vände om och började gå hemåt innan jag tänkt att vi skulle det. Det var dock inte för att han var trött, tror jag, utan för att han plötsligt blev rädd för något; jag vet dock inte vad. Han blir också väldigt stressad av alla surrande insekter.

Jag hade kameran med mig och som omväxling fotade jag lite annat än bara hundar.

Maskros

F.d maskros.

Midsommarblomster.

En fjäril på ett midsommarblomster.

Fjäril på maskros (vet inte om jag någonsin sett en sådan här fjäril förut).

Men det blev självklart också några bilder på Lyle.

Hund bland hundkexen.

Lyle poserar (motvilligt; här blev han rädd för något ljud och ville helst gå hem).

Jag ville inte gå hem, utan distraherade honom med en godisstubbe.

Godbiten jag satte fast långt ut på en gren var knepig att hitta.

Killen i full fart.

Lyle bland blommorna.

Leker med bollen.

På eftermiddagen cyklade jag och Chansa upp på klubben för att träna lydnad med Anna och Birka. Jag tränade lite fritt följ, hopp, ställande, apportering och lite framförgående. Hon var riktigt duktig. Framför allt tycker jag att hon har blivit duktig på att hålla sig till mig och inte sticka fram till andra hundar. Hon stack inte fast Vinna på planen bredvid rusade iväg och skällde på några som bar fram en agilitytunnel och drog inte heller när Birka sprang. Det hon dock inte kunde låta bli var att sno Birkas apport när Anna kastade ut den. Men hon gjorde det med ett bra gripande och bra fart tillbaka till mig så hon fick faktiskt en godis när hon kom till mig med den.

Sökträningen gick sådär. Hon har vid tidigare sökträningar varit riktigt duktig på att gå fint vid sidan o s v, men idag var hon helt hopplös. Det var ett konstant tjatande på att hon skulle gå fint och hon tjuvstartade ett par gånger. Hon gjorde dock två riktigt snygga skick där hon sprang ut 50 m, tog lösrullen och kom tillbaka till mig och gjorde fina påvis till figgen, där hon fick leka. Men på tredje skicket tappade hon rullen och det blev en massa tjafs. Därför gjorde jag ett kortare skick med markering och det gick bra. Jag har börjat kampa lite med lösrullen när hon kommer med den och det verkar som att hon blir lite bättre på att hålla i den ända in till stigen då.

söndag, juni 12, 2011

Junitävlingen

Det har varit en hektisk helg, men nu är i alla fall junitävlingen över. I fredags kväll var det lydnadstävling och när jag på förmiddagen fick återbud av en av tävlingsledarna blev det lite panik med att försöka hitta en ny. Men det löste sig, dock kunde jag tyvärr inte bakdöma något vilket var synd. Det var inte så många tävlande, men trots det blev det ändå en ganska lång kväll så när jag kom hem och hade rastat hundarna (som för en gångs skull fick stanna hemma) var det väldigt skönt att lägga sig i sängen.

Sedan blev det att stiga upp tidigt på lördag morgon för att vara på klubben före kl 7. Lyle fick stanna hemma, men Chansa och jag cyklade upp i värmen. Det var väldigt varmt redan vid den tiden och varmare blev det. Värmen ställde till det för många hundar, det var t ex bara 3 av 14 elitspårhundar som kom tillbaka från skogen för att göra lydnaden och det är ju alltid lite tråkigt.

Jag skulle egentligen bara ha varit på klubben och övervakat saker och ting, d v s latat mig, eftersom vi skulle ha två "praktikanter" från en annan klubb som skulle göra sin praktiktjänstgöring som tävlingsledare. Men den ena kunde inte komma, vilket innebar att jag fick göra en del uppgifter som praktikanten skulle ha gjort, t ex vara tävlingsledare på platsliggningen och uppletandet. Fast jag gillar att vara tävlingsledare på uppletandet, så det gjorde absolut ingenting. Det blev ändå en massa tid över medan spårhundarna och rapporthundarna var ute i skogen, så jag hann både med att fika och prata tillsammans med Frida och träna lite lydnad med Chansa. Det sistnämnda gick dock inte så bra; tydligen kan en liten malle bli lite vimsig efter en stunds träning i 30 graders värme :-)

Idag cyklade jag och Chansa upp på klubben så att vi var där tjugo i sju. Chansa är visserligen med på allt jag hittar på vilken tid på dygnet det än är, men det märks att hon är ganska morgontrött. På vägen till klubben är det en uppförsbacke som jag brukar låta henne vara draghjälp uppför, men när vi cyklar på morgonen så hjälper hon inte till det allra minsta.

Det var mycket svalare idag än igår men trots det gick det inte så mycket bättre för hundarna som tävlade, tyvärr. Eftersom jag idag faktiskt var så gott som sysslolös, bortsett från att jag var domarsekreterare på lydnaden, gick jag med och tittade på Lena och Aijas sök och det såg riktigt fint ut. Synd bara på missarna i lydnaden, för uppletandet var också riktigt, riktigt snyggt.

Men det var i alla fall kul att det gick bra för några hemmaekipage under helgen. Anna och Basse vann lydnadsklass I med 186 poäng på fredagen och vann elitspåret igår och idag blev Jenny och Hades uppflyttade till högre klass spår.

Chansa fick vara med och valla uppletanderutan, men annars har hon inte fått göra så mycket idag. Men det är tydligen alldeles tillräckligt att vara med och titta och få träffa folk, för Chansa var helt slut när vi kom hem i eftermiddag. Och hon hade ju lyxen att få ligga och slappa hela kvällen, men jag hann med en dusch och några minuters slappande i soffan innan det var dags att cykla till Morö Backe för att jobba resten av kvällen.

torsdag, juni 09, 2011

Spår med valpkursen

Detta har varit en väldigt stressig dag för mig. Jag har jobbat hela dagen och dessutom blev det en halvtimmes övertid. Sedan var det personalmöte direkt efter jobbet och sedan skulle jag vara på klubben halv sju för att åka ut i skogen och spåra med min valpkurs. Men först skulle jag cykla hem, byta kläder, packa fika och annat, rasta Lyle och hämta Chansa, så någon middag hann jag inte med.

Jag la ett spår till Chansa med en spårpinne och en leksak i slutet. Det blev inget långt spår, bara ca 100 m med en 90-gradersvinkel efter ca 80 m, eftersom det mest var för att visa hur spår går till. Hon spårade mycket bra, plockade pinnen och tog vinkeln utan problem. Sedan fick kursdeltagarna spåra med sina hundar och det gick bra för allihop.

Chansa fick också visa hur sök går till. Fast mest visade hundskrället hur det går till när man får vittring på figgen redan på stigen och sedan inte lyder sin matte. Fast när jag fått lite ordning på henne så hittade hon figge, markerade med lösrulle och gjorde ett snyggt påvis.

Sedan fick hundarna prova på lite uppletande av föremål och det gick också bra, även om en del hade lite mycket spring i benen. Efter kursen var slut var jag vindfigge medan Susanne gick en patrullstig med Jackpot och sedan åkte hon och spårade ett spår med honom som hon lagt tidigare, medan jag tränade lite uppletande med Chansa. Hon var nog lite trött i huvudet (och mycket knottbiten) vid det laget så det blev mycket spring. Men hon hittade båda föremålen i alla fall.

Jag hade kameran med mig och tog en del bilder. Tyvärr blev det inte så många bra bilder. Det är lite mörkt i att fota i skogen även om det är ljust ute och vissa hundar försvann i blåbärsriset och gick inte att fota. En del sprang också så fort att de knappt fastnade på bild. Det är inte heller så lätt att fota hundar som spårar; det blir mest bara ryggtavlan på deras matte/husse. Men några bilder blev det i alla fall:

Det viktigaste av allt- fikat. Foto: Susanne Ericsson

Biggles med matte Birgit. Foto: Susanne Ericsson

Rosa leker med en boll.

Lilla Rosa tittar uppmärksamt på när lillhusse gömmer leksaken.

Lilla Hälla letar efter sin leksak.

Alice har hittat sin boll och kommer tillbaka till matte Linnea i full fart.

Biggles i full fart.

Igår var det onsdagsträning och sista deltävlingen i lydnadscupen. Jag hade dock ingen uppgift på lydnadscupen (utöver att jag var den som hade koll på tidigare resultat) och var inte heller ansvarig för onsdagsträningen, så jag och Chansa satt mest på altanen och pratade. Det var otroligt soligt och varmt, så jag orkade inte ta mig ut på planen för att träna förrän mot slutet av kvällen då jag och Anna lade en platsliggning. Jag tränade också lite fritt följ och inkallning.

Jag bad också Lena att titta på våra ingångar med apporten. Chansa vill ju liksom lämna av framifrån men när hon sätter sig hamnar hon alldeles för långt ifrån mig och Lenas tips var att ha ingång framifrån även på inkallning och lära in det ordentligt utan apport. Det låter klokt att ha antingen ingång framifrån eller att hon ska komma in till sidan på allt, men jag måste bestämma mig för vilken ingång jag ska ha. Jag testade mig fram lite på ingång framifrån på inkallningen och hon får faktiskt bättre fart om hon siktar mellan mina ben, så även om det känns lite jobbigt att lära om så kan det kanske vara värt det. Det måste funderas på.

tisdag, juni 07, 2011

Sök

Eftersom det var helgdag igår jobbade jag på dagen istället för på kvällen, vilket innebar att jag hann med ett pass sökträning. Det blev dock ganska stressigt att hinna hem från jobbet och ta sig till träningen, så jag hann inte äta middag först. Tur att vi inte var så många så att det inte tog alltför lång tid.

Chansa tycker verkligen att sök är skitkul och det tycker jag också. Vi gjorde några markeringsövningar (under vilka hon lyckades hugga hål på en hel tub mjukost, som inte ens var min) och sedan ett par hitta-övningar med lösrulle. Hon verkar ha fattat att hon ska hämta rullen hos figgen, men hon håller den lite väl löst så hon tappar den rätt ofta. Det kommer ju inte att vara något problem med den fasta rullen, men det stör mig ändå lite grann. Jag testade att kampa lite med rullen när hon kom med den och kanske det gjorde att hon höll lite bättre. Jag får testa lite mer med det så får jag se om det hjälper.

Jag och Chansa cyklade upp till TV-masten i värmen och hon svalkade sig genom att klafsa i ett dike och rulla sig i mossan.

Chansa väntar på att vi ska sluta pladdra och börja valla rutan. Foto: Anna Lindqvist

Figuranten leker in Yra till stigen.

Anna ska skicka ut Birka att hitta en figurant...

...som hon hittar och får leka med.

Chansa på väg ut att söka (och det är verkligen dags att jag skaffar ett riktigt snygg tjänstetecken åt henne så hon slipper låna Lyles fula)

Racermallen i full fart ut för att hitta figge. Foto: Anna Lindqvist

Full fart på väg in med rullen. Foto: Anna Lindqvist

Efter sökträningen är det gott med vatten, även om det är parasitvatten.

Idag har Chansa haft vilodag. Det har äntligen blivit riktigt fint sommarväder, så jag har t o m solat lite idag och hundarna fick vara ute med mig. Lyle skickade jag dock in efter ett tag eftersom han mest låg och morrade och skällde på ljud han hörde och folk som gick förbi. Chansa var dock tyst och snäll, tuggade på ett märgben och somnade sedan utsträckt på sidan.

Ikväll var det dags för fjärde träffen på valpkursen så jag och Lyle cyklade upp till klubben. Han är i mycket bättre form nu och har blivit smalare, förmodligen för att jag cyklat mer med honom på sistone. Vi tränade lite lydnad och lekte lite på agilitybanan innan kursen men sedan fick han sitta i Susannes bil medan jag höll kurs. Han är inte lika bra som Chansa på att sitta uppbunden och vara tyst. Lyle gillar ju inte andra hundar speciellt mycket, men två av hundarna på kursen blev han helt förälskad i. Den ena är en liten pudelblandis och den andra portugisisk vattenhund. Portisen är yngst på kursen, bara 5 månader, och Lyle tycker rätt bra om valpar (om det inte är mallevalpar) så det kanske är därför som han gillar henne så mycket. Men det är ändå kul att se att han faktiskt är riktigt snäll innerst inne.

söndag, juni 05, 2011

Jobb

Idag jobbade jag och eftersom Adam inte var hemma så fick Chansa följa med på jobbet. Eftersom jag inte behövde gå någon promenad med henne innan jag började jobba klockan 12 så kunde jag och ta sovmorgon och det var välbehövligt. Jag cyklade också till jobbet i god tid för att hinna stanna och träna lite med Chansa.

Träningen fick jag dock lägga ner. Hon var så flåsig efter cykelturen att hon inte riktigt kunde koncentrera sig, så jag nöjde mig med att träna platsliggning och sittande. På jobbet uppförde hon sig riktigt bra. Den stora fördelen med henne är att hon är mycket tystare än Lyle, som skäller på ljud utanför, när någon kommer o s v. Det kan dock hända att hon piper lite grann när hon får ligga utanför toan bakom kompostgaller.

Men idag var det ju fint väder så vi har suttit rätt mycket ute på altanen och då har hon förstås fått vara med. Jag hade kameran med och medan jag fotade de enda stackars blommorna i blomrabatten passade hon på att busa lite med kottar på gården.

Efter middagen gick vi också en promenad i det vackra vädret och då fick hon förstås också hänga med. Det var första gången hon följde med på en promenad med rullstol och i början var det inte så enkelt att hålla kopplet i ena handen och styra rullstolen med den andra. Men på hemvägen hade hon lugnat sig lite och det gick mycket bättre. En promenad till Morö Backe centrum och tillbaka var nog ett ganska lagom för en första promenad med rullstol. Hon kommer ju antagligen att följa med fler gånger i sommar så det är lika bra att börja lära henne att gå ordentligt vid rullstolen. På vägen till Morö Backe centrum lyckades jag tappa mitt Visakort, som jag hade stoppat i bakfickan men som tur var hittade vi det på vägen tillbaka.

Chansa ligger platsliggning bland maskrosorna.

Chansa ute på altanen.

Några få blommor växte i rabatten.

Chansa busar med kottar ute på gården.

Chansa är ju en väldigt vaken och nyfiken hund så hon sover inte så mycket när hon är med på jobbet (utom när hon varit med på nätterna, för då sover hon som en stock), så nu ligger hon och sover som en stock. Jag ska också strax gå och lägga mig, eftersom jag jobbar även i morgon. För det mesta brukar jag inte bry mig om att jag jobbar när alla andra är lediga, men den här långhelgen har känts tung eftersom jag inte varit ledig en enda dag. Det känns som om jag behöver semester snart, men det är ett tag kvar eftersom jag inte ska ha semester förrän i augusti (förutom att jag är ledig på Tåmelägret, men dit åker jag ju inte för att vila; det är jobbigare än man tror att träna hund från morgon till kväll och sitta i puben på kvällarna).

lördag, juni 04, 2011

Sommar?

Nu är det juni och jag börjar undra när det egentligen ska bli sommar. Det är strålande solsken, mulet, blåst och regn om vartannat. Ja, blåser gör det förstås mest hela tiden; det enda som varierar är hur mycket det blåser. Idag har det blåst något fruktansvärt och jag har hört att det till och med dragit fram tromber på vissa ställen och fällt träd och orsakat strömavbrott.

I onsdags var det dock en riktigt fin sommarkväll. Det var ingen onsdagsträning eftersom det var medlemsmöte och temakväll om rallylydnad, men jag cyklade upp i god tid för att hinna träna lite med Chansa innan. Vi var där i väldigt god tid så vi hann både med att träna och sitta på altanen och prata i den härliga sommarvärmen. Chansa var helt fascinerad av Pernillas lilla bebis, medan jag var mest fascinerad över hur försiktig hon faktiskt kan vara.

I torsdags jobbade jag hela dagen och när jag kom hem var jag så trött och hade så ont i kroppen att jag inte orkade göra något med hundarna utöver rastningarna. Igår var jag ledig på eftermiddagen och ville helst gå en promenad med hundarna i skogen, men för en gångs skull valde jag faktiskt att göra det jag borde göra, nämligen städa.

Chansa låg ute på gården och tuggade på ett märgben medan jag städade.

Idag har jag jobbat hela dagen och när jag kom hem var jag väldigt trött och ville helst bara sätta mig i soffan och slappa. Men jag tog mig i alla fall i kragen och gick en promenad med Chansa (Lyle åkte till mamma igår). Min arbetskamrat Birgit hade berättat om en cruising de skulle vara med på, så jag tänkte att det skulle vara ett lämpligt mål för promenaden.

Chansa poserar på den nya bryggan med fontänen i bakgrunden (det blåste så mycket att vatten från fontänen stänkte på mig när jag gick över Viktoriabron på den bortre gångvägen!)

Efter att ha tittat lite på bilarna och pratat med lite folk på Nordanå gjorde jag ett godisträd till Chansa. Den här godisen hade fastnat och då provade hon på flera olika strategier för att få tag på den, t ex att gnaga, slicka, krafsa med tassarna och skälla.

Det här trädet på Nordanå är helt perfekt som godisträd- lätt att sätta godis i barken och går bra att klättra i.

En fågelmamma med en kull ungar under vingarna.

Knäppmallen.

Chansa tappade en av sina kongar i älven och blev lite upprörd. Till skillnad från Lyle är hon lätt att få att komma med utan grejen (han blir helt fixerad vid att få tag på den), men när vi gått en bit började hon stanna och titta bakåt, precis som om det var någon som kom gående bakom oss som hon hade lust att sticka till. Först fattade jag inte vad det var med henne, men till slut kom jag fram till att det måste ha varit kongen hon ville ha.

Chansa fick också ta årets första simtur. Eftersom det är lite kallt och hon fortfarande löper ville jag inte att hon skulle bada för länge, men hon tyckte att det var kul att simma lite.

Badmonstret ruskar på sig.