fredag, mars 23, 2007

Årets första spår

Idag har jag varit ledig och när jag steg upp var det strålande väder; solen sken från en klarblå himmel. Jag och Myrrha gav oss därför ut på en lång skogspromenad med en gång. Eftersom det har tinat fram lite barmark här och där tänkte jag att jag skulle aktivera henne med ett litet spår. Spåret blev förstås inte särsklit långt, bara ca 100 meter och gick i stort sett bara rakt fram (fast jag lyckades klämma in en vinkel på slutet).

När jag lagt spåret promenerade vi runt Skogspromenaden och Myrrha var full av bus och energi, vilket man kan se på de här bilderna.
Flyger
Springer
Busar



När vi promenerat lite mer än en timme gick jag spåret med henne. Hon var verkligen taggad och spårade i ett väldigt högt tempo. Dessutom spårade hon faktiskt och det hör ju inte direkt till vanligheterna. Jag hade lagt en pinne i spåret + en boll som slut och hon höll sig i spåret hela tiden (jag kunde se mina fotspår på vissa ställen) och plockade både pinne och boll. Det var dock inte helt lätt att försöka hänga med bak i kopplet (lina och sele orkade jag inte släpa med mig) och fotografera samtidigt. Men här är några bilder från årets första spår i alla fall.

Här spårar hon
Här har hon hittat pinnen.

Här vill hon byta pinnen mot en godis.

Och här hittar hon slutet, bollen, även om det inte syns så tydligt.


När man ser på spårbilderna ser det ju verkligen ut som att våren är här, fast när man tittar på den här bilden kan man knappt tro att de är tagna samma dag och i samma område.


Jag tror att Myrrha behövde aktiveringen med ett spår, för hon har varit lite jobbig på sista tiden. Fast idag har hon sovit i stort sett hela dagen, så hon var nog nöjd med sitt lilla spår.

Hon har också varit väldigt busig mot andra hundar på sistone. Igår träffade vi Charlotta och Glänsa och Myrrha började göra lekinviter mot Glänsa fast vi stod stilla och pratade med kopplade hundar. När hon sedan fick hälsa på Glänsa bjöd hon också upp till lek. Jag tror att hon tycker att Glänsa påminner lite om Bita eftersom hon är en ung och relativt liten schäfer. Häromdagen försökte hon också bjuda upp en liten dvärgschnauzerdam, som vi träffade på promenaden, till lek. Schnauzerns husse skrattade och sa att "Oj, hon är alldeles för gammal för att vilja leka. Hon är nio år gammal." Jag är inte säker på att han trodde mig när jag sa att Myrrha faktiskt fyller nio nästa vecka.

Inga kommentarer: