söndag, juni 28, 2009

Cykelturer

I fredags fick jag tillbaka min cykel med punkteringen lagad och det var jag tacksam för, för jag har jobbat hela helgen. Det är ju rätt jobbigt att gå till Morö Backe, speciellt när jag jobbar dag och börjar tidigt på morgonen, så det kändes väldigt skönt att kunna cykla dit. Jag trodde att det skulle vara ganska behagligt att cykla på lördagsmorgonen, men det var +25 redan när jag steg upp. Men Lyle hängde med riktigt bra på cykelturen till jobbet. Jag stannade ett par gånger och gav honom vatten, men han var inte så intresserad av att dricka, och bitvis gick jag också med honom.

När vi cyklade hem på eftermiddagen var det +30 (jag hörde på nyheterna på kvällen att Skellefteå varit varmast i landet, +31,6 grader) och då var det jobbigare för Lyle. Jag tog det väldigt lugnt och gick bitvis och så blev det förstås ett par vattenpauser. Men trots värmen drack han inte särskilt mycket. När vi kom hem var han väldigt trött och gick direkt in i sovrummet och la sig, antagligen för att det är svalast därinne.

Lite senare på kvällen tänkte jag ta en promenad med honom, men då jag låste upp cykeln för att ställa in den i förrådet började han dra i kopplet och det verkade som att han ville att vi skulle cykla. Det blev därför en cykeltur längs strandpromenaden kombinerad med lite bad och så hälsade vi på hos pappa, där han fick vila lite grann, innan vi cyklade hem igen. Här är några av kvällens badbilder:
Härligt med ett dopp!

Bäst att skynda sig iland med pinnen så att hon kan kasta igen!

Jag fångade den, matte!

Ska du kasta någon gång idag, eller?

Men kasta då, käring!

Varför kallar du mig sjöodjur? Jag är ju en hund.

Och så en vacker bild på fontänen i älven- en riktig turbild, för en minut efter att jag tagit den försvann det perfekta ljuset.

När jag och Lyle cyklade till jobbet i morse var det betydligt svalare. Lyle var nog lite trött efter gårdagen (har är ju inte van vid mycket motion) för tempot var inte så högt. Men han håller ett väldigt jämnt tempo hela tiden och pinnar på bredvid cykeln. I nerförsbackar åker jag ifrån honom, men han travar på i samma tempo tills han hinner ikapp mig. Idag var det också jobbigare på hemvägen. Dels var det varmare än på morgonen och dels lyckades han lura ett par av mina arbetskamrater att kasta pinne åt honom precis innan vi cyklade hem. Han lyckades också charma dem genom att ställa sig på bakbenen så att bara huvudet syntes och släppa pinnen över altanräcket istället för att springa upp på altanen för att lämna den. Ibland är han bara för söt, mitt lilla lakritstroll!

När jag hade slutat jobba följde jag och Lyle med mamma till Byske för att hälsa på Agneta. Billy och Helena är på besök från Stockholm och även Sandra och Jerry och Jimmy och Johanna + barn var där och det var kul att träffa alla. Eftersom det var så varmt ville jag inte lämna Lyle i bilen så han fick vara med ute på gården tillsammans med Alfons, Sandra och Jerrys dvärgschnauzer. När de först träffades blev det en hel del kissande, men sedan accepterade de varandra.

Efter besöket i Byske lämnade de av mig på klubben där jag skulle träffa Lena för att träna lite grann. Jag var inte precis klädd för hundträning i kjol och linne och hade inte med mig varken godis, leksak eller andra träningstillbehör, som apport och koner. Men jag fick låna en leksak och lite godis av Lena så lite träning blev det. Dock inte särskilt effektiv eftersom Lyle blir så väldigt störd av alla flygfän. På platsliggningen rusade han plötsligt upp och såg jätterädd ut och efter det var det svårt att få honom att koncentrera sig på träningen. Något fritt följ gick inte att träna eftersom han inte kunde fokusera på mig.

Apporteringen gick rätt bra och även hopp över hinder. Någon hade ställt ut en ruta, så jag passade på att träna på en ruta som inte jag själv ställt ut, var markerad med spån och utan target. När jag väl fick honom att koncentrera sig på uppgiften istället för att bry sig om flygfän funkade det jättebra. Vi körde också budföring och det gick jättebra. Lyle är verkligen klockren på att springa budföring och sätter sig till och med perfekt hos mottagaren. Synd bara att vi inte får tävla i de grenar där budföring ingår...

Jag blev också skadad under träningen, eller rättare sagt i en paus i träningen, så det gör faktiskt lite ont att skriva detta, i alla fall om jag glömmer bort mig och använder även lillfingret på tangentbordet. Aija tänkte ta en leksak som Lyle inte tyckte att hon skulle ha och när han talade om det för henne så råkade mitt lillfinger hamna i kläm mellan hans tänder. Det gjorde verkligen hemskt ont, trots att det inte gick hål, och fingret är fortfarande ömt och svullet.

Lyle har fått ett nytt och fint kamouflagefärgat Björkishalsband idag. Det fanns ett sådant bland de saker jag fick med honom, men det är tyvärr för litet. Men Lena hade köpt ett till Aija, men det passade inte. Dock passade det Lyle perfekt, så jag fick det istället för pengar för att jag skött Aija. Och det är väl inte mer än rätt att Lyle ska få betalningen för det, för det är ändå han som lider mest av att hon är här.

Inga kommentarer: