tisdag, juni 16, 2009

Tagit det lugnt

Ja, det är vad jag och Lyle har gjort idag. Igår jobbade vi nämligen natt för första gången. Jag skriver vi, för Lyle fick också följa med. Eftersom jag jobbar på ett ställe där man kan ha hunden med så tyckte jag att det passade bra att "inskola" honom en natt. Han brukar ju ändå bara sova på nätterna, så risken för att han skulle ställa till med problem var minimal. Och naturligtvis gick det alldeles utmärkt. Först charmade han alla lite grann och sedan sov han i princip hela tiden, med ett litet avbrott för tiggande när vi fikade.

Vi promenerade till Morö Backe och sedan hem igen när jag slutade, så han fick också en del motion. Därför har vi bara gått ungefär en timmes promenad idag på eftermiddagen, men Lyle verkar ganska nöjd ändå och ligger mest upp och ner och sover.

Igår hade vi också lite av en vilodag. Jag sov ganska länge, dels för att jag ville vila upp mig lite inför att jobba natt och dels för att jag hade stigit upp tidigt både lördag och söndag. Dock tränade jag lite grann igår. Det känns verkligen roligt att få träna lite andra moment än de tråkiga momenten i lydnadsklass I. I och för sig så har vi ju redan tränat de flesta av tvåans moment (egentligen är det bara platsliggning utom synhåll som jag inte tränat alls), men nu måste vi finslipa lite grann. Framförallt måste fria följet bli bättre. Läggande under gång, apportering, rutan och fjärrdirigeringen funkar bra.

Det som vi har tränat lite, men inte lyckats särskilt bra med är inkallning med ställande. Och det har gjort mig lite frustrerad och irriterad, för jag vet ju att han kan tvärstanna hur bra som helst. Jag har sett det massor med gånger när vi leker. Men att kasta boll för att få honom att stanna funkar inte alls, för då blir han så fixerad på bollen att han inte fattar vad det var han gjorde för att jag skulle kasta den. Jag har också jobbat med hopp-stå, som jag använde för att lära in ställande under gång, men det verkar som att han tror att det betyder att han måste vara nära mig när han stannar.

Men i lördags bestämde jag mig för att testa med en target och det funkade hur bra som helst. Han fattade på en gång vad jag ville att han skulle göra, d v s buga, på musmattan (jag förstår inte riktigt hur han kunde fatta det, eftersom jag inte lärt honom att buga) och det tog inte lång tid innan jag kunde lägga musmattan en bit ifrån mig. På bara några minuter gjorde vi mer framsteg än vi gjort sedan jag började försöka lära in det, så jag tror att jag kommer att fortsätta att träna med target,

I helgen har Lyle och jag varit på klubbens tävlingar. Jag har varit tävlingsledare och Lyle har mest suttit i någons bil. I lördags kom jag lite sent eftersom jag lyckats ställa min klockan helt galet och sedan fick jag och Lyle sitta ensamma på klubben rätt länge eftersom alla var ute i skogen. Men det var också rätt skönt att sitta där med en bok och en kopp te. På söndagen blev det också lite dötid i klubbstugan, men då hade jag i alla fall Lena som sällskap. Vi hade tänkt träna lite grann, men eftersom det började ösregna tänkte vi om och satt i stugan och drack te och pratade istället. Det var sedan inte särskilt kul att stå på planen och ropa; det rann regnvatten innanför kläderna och in i öronen. Det var rätt skönt att komma hem och ta ett varmt bad när allt var klart.

Inga kommentarer: