måndag, juni 22, 2009

Midsommar

Det var länge sedan jag var helt ledig en midsommarhelg, men det var jag i år så både jag och Lyle har haft en riktigt lång och skön midsommarhelg. I torsdags hade jag Aija och då vädret äntligen blivit fin gick jag en promenad och lät hundarna simma lite i älven.
Aija poserar vid älven.

Två hundar som vill att jag ska kasta pinnen.

Aijas simteknik behöver nog övas lite på.

Jag försökte också få hundarna att posera lite tillsammans, vilket inte var enkelt. Det blev många bilder, men få bra. Här tittar i alla fall båda åt samma håll.

Och en halvbra bild med liggande hundar.




Men på torsdag eftermiddag började midsommarhelgen, då jag tog bussen till Byske. Jag cyklade sedan ut till Furuögrund där jag och syrran åt och drack lite innan vi cyklade in till Byske för att gå på Lanternan. Folk var kanske lite väl unga för min smak, men Krutov spelade i alla fall bra så vi dansade och hade rätt kul ändå. I alla fall ända tills det var dags att åka hem, då vi insåg att vi skulle cykla hela vägen tillbaka till Furuögrund och det var svinkallt ute. När vi kom hem igen visade termometern på 1 plusgrad! Är det verkligen så det ska vara på midsommar!?

På fredagen gick vi till fotbollsplanen i Furuögrund där det var klädning och resning av midsommarstång, dans runt densamma och picknick. Jag deltog dock inte i dansen, utan valde att fota istället (och jag kan förstå att det är en något underlig ritual för någon som kommer från en annan kultur). Lyle var förstås med och han hade riktigt kul. Jag kopplade lös honom medan vi hämtade björkkvistar till midsommarstången eftersom det inte var så mycket folk där och ingen verkade vara hundrädd. Han sprang sedan runt bland folk med sin tennisboll och lyckades naturligtvis få de flesta att kasta till honom och självklart blev de imponerade av hans snabbhet och hans bollsinne.

Midsommarstången

Några blommor i midsommarstången

Lyle tar en paus från bollkastande med att tigga lite när vi åt vår picknick-lunch.

På eftermiddagen var vi ett gäng som åkte ut till Fias och Mattes stuga på Romelsön, där vi grillade och hade trevligt. Jag, Fia och Ida satt uppe och pratade längre än alla andra och det lönade sig. Vid tretiden dök en av havsörnarna upp och vi gick ut med kamera och kikare för att titta på den. Jag tog ett par bilder, men även om jag har bra zoom så räckte det inte riktigt till för att få en bra bild på så långt avstånd. Sedan satt vi uppe till klockan fyra i hopp om att örnen skulle komma tillbaka, men det gjorde den förstås inte.

På midsommardagen sov vi ganska länge, speciellt vi som varit uppe länge på örnspaning. Men sedan åt vi av Saras goda sillröra och så förstås jordgubbar. Lyle åt nog också en hel del eftersom det var en del barn i varierande åldrar som antingen tappade eller matade honom. De tyckte också att det var kul att kasta bollar eller pinnar åt honom, speciellt vid bryggan så att han fick simma. Han tyckte också att det var kul, men han blev också ganska trött så jag fick säga åt honom att han skulle vila då och då.

Självklart ska man äta jordgubbar till midsommar.

Lyle simmar och hämtar en pinne.

På kvällen skulle Fia och Matte på midsommartravet, men jag stannade kvar ute på ön och skötte Frans. Han var först inte speciellt glad över det, men så fort de åkt iväg med båten blev han glad och snäll igen. Han ville kasta pinnar så att Lyle skulle "springa på vattnet" och sedan kopplade han Lyle och ledde omkring honom på gården och satte fast honom på olika ställen (för övrigt den enda gång Lyle haft koppel på sig under hela helgen, förutom när vi åkte båt då han hade både koppel och flytväst).

Frasse somnade redan tio över sju, i soffan med Lyle bredvid sig, så jag läste mest hela kvällen. Men jag passade också på att gå ut och ta lite solnedgångsbilder.


Igår gick jag en liten promenad med Lyle. Han var inte särskilt pigg på att följa med och han hade inte heller velat äta sin mat på morgonen, så jag var lite orolig för honom. Jag tyckte också att han haltade lite på det framben som han lyckats fastna med på bryggan. Men när vi väl kommit iväg på promenaden verkade han normal så han var kanske bara trött.
När han hämtade den här pinnen visade han sitt vanliga, normala jag.

Lyle på bryggan.

Igår eftermiddag åkte vi båt till Långnäset och hälsade på Birgitta och Bernt, eftersom Bernt fyllde 60 år. Där kastade barnen mera boll med Lyle medan vi åt smörgåstårta. Efter besöket i Långnäset åkte vi hem till Fia och Matte för att hämta lite saker. Lyle fick då sitta uppbunden på bron medan kaninen Harald fick komma ut och röra lite på sig.

Harald i gröngräset.

Söta Harald.

Chili smyger sig på Harald...

...spanar på Harald...

... men verkar inte ha för avsikt att äta upp Harald.

Sedan hängde Ida och pojkarna med ut till stugan igår kväll. Vi åt lite grillat, drack lite vin spelade spel och spanade efter örnen. Örnen behagade dock inte visa sig, så jag fick nöja mig med lite bilder på solen och havet.

Solnedgång...

...eller är det soluppgång?
(Efter att ha googlat så vet jag att solen går ner 23.26 och upp 01.50, vilket innebär att detta är soluppgång).

Fia och Ida på landgången i soluppgången.

Återigen blev det ganska sent, eller tidigt, för vi kom i säng vid halv fyra. På morgonen sov alla länge, utom jag, Frasse och Alvin. Barnen lekte medan jag solade lite. Det var varmare än det varit hittills så det var rätt skönt att ligga på altanen och läsa i solen. Mitt på dagen kom det ett stort mörkt moln och snart öste regnet ner. Men det varade inte så länge och solen kom fram igen.

På eftermiddagen badade jag i havet. Det var inte direkt inbjudande när man stack ner fötterna och de domnade bort nästan direkt. Men det är ju ändå mitt i sommaren så det vore väl tusan om man inte skulle kunna bada, så jag gick i och simmade (ett simtag, men det räknas). Så fort jag doppat mig kändes det varmare, så jag och Lyle stannade faktiskt i ett tag.

Nu är jag och Lyle hemma, men nog kändes det lockande att stanna kvar ute på Romelsön ett tag till. Men i morgon ska jag ha Aija och sedan ska jag jobba, så jag var tvungen att åka hem. Lyle har sovit hela tiden sedan vi kom hem, så jag tror att det får bli lite av en vilodag för honom i morgon.

Inga kommentarer: