onsdag, augusti 19, 2009

Ett år

Igår var det precis ett år sedan Lyle kom till mig. Då var det förstås inte meningen att jag skulle behålla honom, men så blev det i alla fall. Men jag ångrar inte det minsta att jag behöll honom, för han är den perfekta hunden för mig (om man bortser från att han är blandras och skottberörd).

Igår förmiddag gick jag och Lyle en promenad i skogen. Vi gick en väg vi aldrig gått förut och då den rundan blev lite väl kort gick vi också in till stan och hämtade min cykel som jag lämnade eftersom jag fick skjuts hem efter mötet. Vi gick också en sväng till älven så att Lyle fick bada lite grann. Det är ju egentligen "förbudstid" just nu, d v s hundar ska hållas under sådan kontroll att de inte stör vilda djur. Lyle får förstås vara lös, eftersom jag har sådan kontroll, men vad gör man när de vilda djuren stör honom?

Den här fågelflocken envisades med att simma efter honom när han simmade efter bollen.

I morse cyklade jag och Lyle upp på klubben för att träna lite. Jag hade tänkt träna både agility och lydnad, men det blev bara agilityträning. Precis när jag var färdig med agilityn kom tre unga tjejer med sina hundar för att träna agility och de hade ingen koll alls på sina hundar. En tjej hade perfekt följsamhet på sin hund- hunden gick dit den hade lust och matte följde efter. En av deras hundar, en goldenhane sprang fram till Lyle, som inte blev glad. Jag bestämde mig därför för att cykla hem istället för att träna lydnad.

Dagens agilityträning gick riktigt bra. Eftersom han blev så fixerad på belöningen förra gången testade jag att använda en target på framåtskickandet och det funkade superbra. Nu kan jag skicka honom framåt över tre hinder. Vi tränade också lite grann på några hinder som han inte är helt säker på än: däcket, gungan och slalom. Däcket och gungan gick bra, men slalom kommer vi att få träna mycket på innan det sitter. Lite bilder från dagens träning:

Hopp

Hopp

Full fart genom tunneln.

Tränar kontaktfält på balansbommen

Upp på gungan i full fart.

Saktar in lite på mitten.

Trampar på kontaktfältet.

Något underlig stil när han hoppar av gungan.

Inga kommentarer: