torsdag, augusti 13, 2009

Lydnads- och agilityträning

Igår jobbade jag eftermiddag, så jag och Lyle cyklade upp på klubben på förmiddagen. Egentligen hade jag tänkt träna agility, men det var ett helt gäng och tränade på agilitybanan, så först jag vi en promenad i skogen och sedan tränade vi lite lydnad. Jag började med en platsliggning, 3 minuter med dold förare. Jag gömde mig bakom skjulet och kikade på honom genom ett hål och han låg väldigt stabilt. Dock tyckte jag att jag hörde honom gnälla svagt ett par gånger och det är ju lite oroande.

I fria följet har han gjort framsteg och rutan funkar otroligt bra. Vi passade också på att köra hopp över hinder, eftersom det inte är något man har tillgång till jämt. Förra gången funkade det inte särskilt bra, så den här gången använde jag en target som jag la ut ca 3 m från hindret och det funkade hur bra som helst. Jag körde också lite apporteringsingångar, men det funkade inte alls bra. Han släppte apporten flera gånger och gjorde inte alls snygga ingångar. Möjligen kan det bero på att vi körde det sist, så han var lite varm och flåsig.

När vi var färdiga med lydnaden hade folket på agilitybanan gått därifrån så jag körde också lite agility. Först blev det lite kontaktfältsträning med target och det funkade jättebra. Sedan körde vi också lite slalom. Han kan ju egentligen inte det, men med lite träning började det gå riktigt bra. Just nu fokuserar jag dock bara på att han ska gå rätt mellan pinnarna, inte på att det ska gå fort. Fart kan vi nog få till senare.

Idag var det dags för andra gången på agilitykursen. Jag slutade jobba halv fyra, så jag skyndade mig hem och åt middag och sedan cyklade vi upp på klubben. Där körde vi ett lydnadspass innan vi tog en liten paus innan agilitykursen började. Först körde jag apportering, för jag tänkte att det skulle funka bättre när han inte var flåsig, men det gjorde det inte. Jag gick tillbaka till lite hålla-övningar och då kunde vi i alla fall köra lite ingångsövningar utan att han släppte apporten.
Apport

Vi fortsatte också att träna hopp med target och det funkar fortfarande väldigt bra. Jag började prova att sätta honom när han hoppat över, men oftast lägger han sig istället av någon anledning. Myrrha gjorde samma sak, så det är möjligt att det är jag som gör fel på något vis.

Hopp

Sedan gjorde jag en platsliggning på 4 minuter med dold förare. Jag stod förstås bakom skjulet så att jag kunde se honom hela tidne. Idag hörde jag inget gnäll där jag stod gömd bakom skjulet. Jag kikade förstås på honom genom ett hål hela tiden.

Spanar på liggande hund.

Idag provade vi också på något nytt, nämligen stegen. I och för sig helt onödigt eftersom han aldrig kommer att göra det på tävling, men det kändes som att det kunde vara kul att prova på. Första gången kopplade jag honom och gick bredvid. Han gick upp fint, men när han kom högst upp kröp han i princip över och höll flera gånger på att ramla ner mellan pinnarna. Så fort han kommit ner gjorde vi om det och den här gången gick han upp helt själv, missade inte en enda pinne, inte ens på nervägen. Det såg ut som att han aldrig gjort annat än gått på stegen. Tredje gången tog han ett skutt direkt upp på fjärde pinnen och på nervägen hoppade han över ett stort antal pinnar.
Det gäller att hålla tungan rätt i munnen...

Idag körde vi slalomingångar, framåtskickande, framförbyten och "staketet" på agilitykursen. Förra gången var jag jättenöjd med Lyle, men idag är jag inte riktigt lika nöjd. Det jag inte är nöjd över är att han blir så fixerad vid belöningen. När vi tränade framförbyten hade jag kongen i fickan och då blev han som klistrad på mig, vilket gjorde att han inte hoppade över hindren. Jag la förstås bort kongen och då gick det lite bättre, men det är inte optimalt att belöna med godis eftersom han redan tittar lite för mycket på mig.

När vi tränade på att skicka framåt la vi godis/leksak i en skål och jag valde att lägga godis eftersom han blev så fixerad vid kongen. Men han blev ändå totalt fixerad på godiset och det var helt omöjligt att få honom att hoppa mer än ett hinder innan han stack iväg och skulle hämta godiset. Han är ju så lydig att han kommer tillbaka när jag ropar på honom, men det var inte särskilt kul att ropa tillbaka honom efter varje hinder. Speciellt känns det som en besvikelse eftersom jag lätt kunde skicka honom framåt förra gången, utan att ha någon belöning liggande.

Lyle själv verkar dock ganska nöjd med kvällen och sover som en liten gris i soffan just nu :-)

Inga kommentarer: