torsdag, januari 14, 2010

"Långpromenad"

Jag hade tydligen glömt att lämna in en grön lista på Studiefrämjandet (är det ovanligt?) så jag och hundarna tog en "långpromenad" dit. Det är förstås inte någon långpromenad för mig eller Lyle, men för Chansa var det en långpromenad. Hon har tidigare bara gått promenader på som längst 15-20 minuter, men hon hade inte några problem att hänga med.

För mig var det dock inte helt problemfritt. I vanliga fall kan det vara lite krångligare att gå med två hundar istället för en, men att ha en valp som drar och kampar med 1) Lyles koppel, 2) sitt eget koppel eller 3) Lyles koppel och sitt eget koppel gör det mycket krångligare. Men vi kom i alla fall fram till Studiefrämjandet och Chansa tyckte att det var ett spännande ställe. Hon sprang omkring och undersökte allt och charmade alla.

I går kväll var det instruktörsmöte på klubben. Jag och Lena hade tänkt träna innan, men det blev för kort tid för det så vi gick istället en liten promenad med hundarna. Chansa börjar kännas mindre ömtålig och det tycker nog Aija också, för hon lekte ganska våldsamt med henne. Eftersom Lyle inte precis älskar andra hundar så vill jag gärna att Chansa ska få träffa så många olika hundar som möjligt och få positiva erfarenheter, så hon fick också hälsa på Wix och Ella. Lyle verkar inte ha speciellt mycket emot Wix, trots att han är hane, och Ella är ju en flat och Lyle gillar flattar, så Chansa fick också se att Lyle kan uppföra sig civiliserat bland andra hundar.

Chansa uppförde sig exemplariskt medan vi hade möte. Hon kurade ihop sig på golvet vid min stol och sov i stort sett hela tiden. På slutet blev hon dock lite less och ville hellre leka lite med Aija.


De senaste dagarna har det varit ganska fint väder, så jag har haft kameran med mig ut. Här är några av bilderna:

Lyle jagar snöklumpar i snön och Chansa följer efter

Lyle leker med bollen och Chansa följer efter.

Chansa leker med bollen.
Chansas öron varierar från att ena örat står upp och det andra hänger...

...till att båda öronen står upp...

...till att båda hänger.

Leksugen Lyle.

Chansa försöker få Lyle att leka.

Chansa hjälper Lyle att leta snöklumpar.

Inga kommentarer: